Metoder
I skolan
-
Skogshjältarna
Skogshjältarna är ett upplevelsebaserat koncept där pedagoger i årskurs F-6 och fritidshem använder naturen som undervisningsresurs.
-
GoFaR – Gemensamt ordnad Fysisk aktivitet på Recept
GoFaR utgår från metoden FaR – Fysisk aktivitet på Recept som är en forskningsbaserad metod som används inom hälso- sjukvården.
GoFaR används med skolan som arena och utgår från elevhälsan och kan erbjudas elever från F-klass till gymnasiet. Eleven får välja en Go-person, en vuxen på skolan som eleven har förtroende för som har som uppgift att stötta, uppmuntra och motivera till fysisk aktivitet. GoFaR finns sedan flera år i Helsingborg och Landskrona och sprids nu till andra delar av landet.
-
Aktivitet förebygger
Aktivitet förebygger är ett samarbete mellan kommun, civilsamhälle och näringsliv. Det övergripande målet är att förbättra barns fysiska och psykiska hälsa. Hälsofrämjande och förebyggande insatser gynnar både individens välmående, men även hela samhället.
-
Rörelsesatsning i skolan – RF-SISU
Rörelsesatsningen riktar sig till alla barn i årskurs F till 9 och handlar om att få in mer rörelse under skoldagen. Detta regeringsuppdrag syftar till att ge barnen en ökad rörelseglädje och rörelseförståelse vilket lägger grunden till ett ökat välbefinnande, bättre skolresultat men även en bättre folkhälsa. Ett stort antal skånska skolor deltar i Rörelsesatsningen och i arbetet bygger man broar mellan barn, skola och föreningsliv vilket främjar hälsan både på kort och lång sikt.
På fritiden
-
Dans för hälsa
Dans för hälsa är en forskningsbaserad metod för att förbättra ungas psykiska hälsa. Målgruppen är framförallt tjejer 13-18 år med psykosomatiska besvär, oro, stress, nedstämdhet eller trötthet.
-
Aktivitet förebygger
Aktivitet Förebygger är ett samarbete mellan kommun, civilsamhälle och näringsliv. Det övergripande målet är att förbättra barns fysiska och psykiska hälsa. Hälsofrämjande och förebyggande insatser gynnar både individens välmående, men även hela samhället.