
Västkustbanan
Västkustbanan är redan idag en avgörande länk för både person- och godstrafik mellan storstadsregionerna Oslo-Göteborg och Malmö-Köpenhamn. Men potentialen är ännu större. Sträckorna som fortfarande bara har enkelspår innebär att bara en bråkdel av potentialen kan utnyttjas.
Juni 2017 skrev Region Skåne, Region Halland och elva kommuner längs banan under överenskommelsen "Västkustbanan – dubbelspår på hela sträckan". Om regeringen slutför utbyggnaden av järnvägsstråket mellan Malmö och Göteborg åtar regionerna och kommunerna sig att utveckla den regionala persontågstrafiken med Pågatåg, Öresundståg och Västtåg.
Dubbelspår Ängelholm-Maria station i norra Helsingborg är under genomförande och öppnar för trafik i slutet av år 2023. Dubbelspår Varberg-Hamra inklusive tunnel under Varberg förväntas vara färdigställt år i mitten av juli 2025 och öppnas då för trafik. Sista etappen som ska byggas ut till dubbelspår är sträckan Maria station – Helsingborg C. Utbyggnaden av sträckan finns med i nationell transportinfrastrukturplan och en lokaliseringsutredning har påbörjat.