Ta del av tre filmer med företag som medverkat i projektet. Filmerna ger en introduktion till företagens omställningsresa, berättar om vad företagen arbetat med de senaste fyra åren och hur deras planer för de kommande fyra åren ser ut.
Elbilslandet Syd
Syftet med projektet Elbilslandet Syd är att få ut fler fossilfria personbilar och lätta fordon på vägarna. Genom projektet har Region Skåne tillsammans med samarbetspartners bland annat fått företag att installera laddplatser och byta ut sina bilar till fossilfria bilar.
Syfte
Syftet med projektet Elbilslandet Syd var att öka andelen lätta transporter som utförs med elfordon eller andra fossilfria drivmedel och att minska koldioxidutsläppen från transporter.
Genom projektet har Region Skåne tillsammans med samarbetspartners fått företag att installera laddplatser och byta ut sina bilar till fossilfria bilar. Projektet har också arbetat med att initiera elbilstaxi och skapa nätverk för Gröna affärer.
Delprojekt
Elbilslandet Syd har haft fyra delprojekt:
- Omställning av företags fordonsflottor.
- Kunskapsstöd till utbyggnad av laddinfrastruktur (fastighetsägare).
- Elbilstaxi till Skåne och Blekinge (Nollzon).
- Affärs- och Innovationsutveckling.
Verktyg för fortsatt arbete
Region Skåne har tagit fram stöd och verktyg som företag kan arbeta med på egen hand. Målet är att företag fortsätter arbetet som påbörjats eller börjar sin resa mot fossilfria bilresor även efter att projektet har upphört.
Ta del av kunskap från projektet som hjälper ditt företag med val av bil, ekonomi, laddning, biogas samt ger tips från andra företag. Vägledningen innehåller också länkar och referenser till externa källor.
Vägledningen underlättar när ni ska byta ut företagets fordonsflotta till fossilfria alternativ.
Filer
- 00 Vägledning Elbilslandet Syd (pdf, nytt fönster)
- 01 Kartläggning av fordonsbehov (pdf, nytt fönster)
- 02 Beräkningsexempel bensin- vs elbil (pdf, nytt fönster)
- 03 Kalkylverktyget (xlsx, nytt fönster)
- 04 Tips behovsanalys av laddning (pdf, nytt fönster)
- 05 Tips för analys och beskrivning av förutsättningar för laddning på fastigheten (pdf, nytt fönster)
- 06 Tips när ni ska välja laddutrustning och tjänst (pdf, nytt fönster)
- 07 Tips när ni begär in offert (pdf, nytt fönster)
- 08 Bidrag för laddinfrastruktur (pdf, nytt fönster)
- 09 Checklista för de sex stegen (pdf, nytt fönster)
- 10 Tips inför samarbete om laddning på någon annans fastighet (pdf, nytt fönster)
- 11 Olika betalningsmodeller för laddning (pdf, nytt fönster)
- 12 Publik laddning (pdf, nytt fönster)
Ta del av ett utbildningspaket i fem delar som vänder sig till både bilhandlare och inköpare av bilar på företag. Här får du kunskap i laddning, ekonomi, biogas, miljöpåverkan och säkerhet.
I paketet ingår fem filmer som på ett enkelt och lättförståeligt sätt svarar på de vanligaste frågorna kring el- och biogasbilar, laddning och biogastankning, bidrags- och skattefrågor, miljönytta och andra vanliga frågor.
Ett tips är att använda filmerna för en intern utbildning och som underlag för diskussion.
Region Skåne har tagit fram ett nytt kalkylverktyg för att du enkelt ska kunna se totalkostnaden per mil för ditt företags bilar. Du får även reda på hur mycket koldioxid de olika modellerna släpper ut.
Exempel på kalkyler
- Kalkyl SEAT Ibiza CNG (pdf, nytt fönster)
- Kalkyl Suzuki Vitara CNG (pdf, nytt fönster)
- Kalkyl VW e-Caddy EL (pdf, nytt fönster)
- Kalkyl Tesla 3 EL (pdf, nytt fönster)
- Kalkyl Volvo V60 PHEV och HVO100 (pdf, nytt fönster)
CNG = Biogas
PHEV = Laddhybrid
Resultat
Resultat av projektet är att:
- Andelen fossiloberoende fordon har ökat från 3,7 % till 42,5 % under perioden 2018 till 2021 hos företag med egen fordonsflotta och där projektet genomfört energideklaration. Största ökningen är för fordon som drivs med HVO 100. Därefter kommer laddhybrider följt av rena elbilar. De rena elbilarna ökade framförallt under 2021.
- Koldioxidutsläppet har minskat med en tredjedel hos dessa företag (förutsätter att fordon godkända för HVO 100 körts på detta bränsle).
- Minst 150 nya laddpunkter har tillkommit hos de medverkande företagen med egen fordonsflotta och fler är på gång (datauppgifter hämtade från 16 av de 50 företagen).
- 125 nya laddpunkter har byggts hos medverkande fastighetsägare fram till 2020 (delprojekt laddinfrastruktur avslutades i december 2020).
- Elbilstaxi finns nu på sju orter i Skåne och Blekinge: Ängelholm, Helsingborg, Lund, Malmö, Trelleborg, Kristianstad och Karlskrona. Vid projektstart 2018 fanns inte elbilstaxi i Skåne och Blekinge.
- Ett nätverk med 26 företag inom "Gröna affärer" har bildats.
- Sammanlagt har närmare 100 företag i Skåne och Blekinge fått stöd av något av delprojekten i Elbilslandet Syd.
Slutkonferens
Du kan även ta del av valda delar från Elbilslandet Syds slutkonferens igen. Du får veta vad som har hänt i projektet under de fyra år som projektet varit igång och höra hur företagen som deltagit i projektet ställt om.
Elbilslandet Syds slutkonferens (mediaflowportal.com)
Reflektioner och lärdomar
Du kan ta del av presentationer med resultat, reflektioner och lärdomar från projektet.
- Summering och reflektion av projektledare Inga Andersson (pdf, nytt fönster)
- Projektets bästa laddtips enligt deltagare Olle Johansson på företaget Kvällsudden (pdf, nytt fönster)
- Även taxi är en del av omställningen, reflektion av delprojektledare Gordon Strömfelt (pdf, nytt fönster)
- Reflektion över behov och lösningar av delprojektledare Jonas Lööf (pdf, nytt fönster)
Om Elbilslandet Syd
Elbilslandet Syd var ett fyraårigt ERUF-finansierat projekt med Region Skåne som projektägare. Samverkanspartners och medfinansiärer har förutom Region Skåne varit Skånes Kommuner, Miljöfordon Sverige, Sustainable Innovation samt Länsstyrelsen Skåne och Malmö stad under åren 2018–2021. Projektet har också medfinansierats av Region Blekinge.
Senast uppdaterad: 19 februari 2025
Fick du hjälp av informationen på denna sida?