Delspår Barn och ungas intresse

Hur kan vi med tidiga insatser väcka barns och ungas intresse för STEM och motivera till yrkesval som matchar efterfrågan?

En kvinna stöttar två barn i sitt arbete med att bygga en radiostyrd bil.

Att stärka barns och ungas intresse för STEM-ämnen (Science, Technology, Engineering, Mathematics) är avgörande för att möta framtidens utmaningar. Dagens arbetsmarknad har ett växande behov av kompetens inom områden som teknik, matematik och programmering. Trots detta ser vi ett fallande intresse för STEM-ämnen i skolan, särskilt under grundskoleåren. Vi ser också att skillnader mellan flickor och pojkars intressen, och att socioekonomiska förutsättning påverkar barn och ungas studieval i stor utsträckning.

Konsekvensen blir färre sökande till samhällskritiska utbildningar och fler avhopp på grund av bristande förkunskaper, särskilt i matematik. För att vända denna trend måste STEM göras mer tillgängligt, inkluderande och attraktivt för alla – oavsett bakgrund eller utbildningsväg.

Vår arbetsprocess

Det långsiktiga målet för delspår Barn och ungas intresse, är att öka barn och ungas kunskap inom STEM-ämnen, samt att fler ska få kunskap och intresse för olika vägar mot yrken inom STEM.

Ett fokus för delspåret är att identifiera koncept och insatser inom STEM som redan genomförs i Skåne idag och se hur vi kan sprida, vidareutveckla och systematisera dessa. Ett annat fokus är att undersöka nya sätt att arbeta och hur vi kan hämta hem dessa till Skåne. Insatserna finansierar och genomför vi som piloter inom ramarna för projektet. Samtliga insatser ska utvärderas och måste inkludera arbete kring hur en långsiktig implementering kan säkerställas.

Fokusområden och insatser

Insatser att ta del av presenterar vi nedan, både pågående och kommande. Dessa är identifierade utifrån ett antal fokusområden vi ringat in för delspåret Barn och ungas intresse:

  • Kompetensutveckling för personal inom utbildning:
    Ämnesspecifik fortbildning och information om STEM-utbildningar och yrken riktat mot lärare, studie- och yrkesvägledare samt annan skolpersonal.
  • Skola-arbetsliv, STEM-insatser för unga (i och utanför skolan):
    För att göra STEM-ämnen mer attraktiva och relevanta behöver vi koppla dem till verkligheten och arbeta kreativt både i klassrummet och utanför skolan.  
  • Bilden av STEM:
    STEM behöver bli mer inkluderande och tillgängligt även för dem som idag inte ser det som ett självklart val. Förebilder och bättre kommunikation kan göra STEM till ett alternativ för fler unga. 
  • Utveckling av systematik:
    Vi behöver hitta gemensamma arbetssätt och rutiner för att säkerställa en tydlig röd tråd för STEM genom skolan och samverka för att bemöta utmaningarna kopplat till kompetensförsörjning.  

Pågående insatser:

Kommande insatser:

Open Call – inbjudan till samarbete för att främja barn och ungas STEM-intresse i Skåne 

Vi bjuder in kommuner, främjaraktörer, civilsamhälle med flera att kontakta oss för att utforska möjligheter till samarbete inom våra fokusområden. Har ni utmaningar eller idéer för hur vi tillsammans kan skapa nya vägar att inspirera och motivera fler barn och unga att ta till sig STEM-kunskap? 

Målet är att fånga upp behov och genomföra insatser både på individnivå och på organisationsnivå.  

Vi ser fram emot att höra från er! 

Kontakt

Senast uppdaterad: 3 oktober 2024

Fick du hjälp av informationen på denna sida?