Sjunkande matematikresultat är ett nationellt problem som påverkar elevers framtida utbildningsmöjligheter. Bristande kunskaper i matematik är en betydande orsak till att många elever saknar gymnasiebehörighet och möter svårigheter att slutföra STEM-utbildningar på gymnasie-, yrkeshögskole- och högskolenivå. STEM UP undersöker därför hur projektets insatser kan bidra till ny kunskap kring hur vi kan höja kvalitén på matematikundervisningen.
I dialog har Åstorps kommun och STEM UP landat i ett samarbete som kommer att mynna ut i en kartläggning av elevers tankar och synpunkter kring matteundervisningen som kan användas som underlag i planering av matematikundervisningen. I Åstorps kommun kommer kartläggningen användas arbetet att ta fram en ny matteplan, och vi ser också möjlighet att inom ramarna för projektet utveckla lokalt anpassade kompetensutvecklingsinsatser som kan anpassas utifrån identifierade behov. Upplägget har inspirerats av ett framgångsrikt arbetssätt som Borlänge kommun, i samarbete med Ljungsbergsfonden, har utvecklat för att förbättra kvaliteten på matematikundervisningen i kommunen.
En mer detaljerad beskrivning av deras arbetsprocess finns tillgänglig i ett digitalt seminarium arrangerat av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA).
Ta del av seminariet. (iva.se)
Hur kan din kommun eller skola delta?
Vi söker fler kommuner och huvudmän som är intresserade av att delta i kartläggningsarbetet och/eller ta del av de kompetensutvecklingsinsatser som projektet kommer att erbjuda. Syftet med elevintervjuerna och är att förstå elevernas perspektiv på vad som är svårt och utmanande i deras matematikundervisning. Utifrån dessa insikter kommer det att utformas relevanta kompetensutvecklingsinsatser.
Samtliga insatser är kostnadsfria för medverkande aktörer, men det finns behov av en kontaktperson som kan koordinera arbetet.
Anmälan och tidsram
Intresserade kommuner, skolor eller huvudmän uppmanas att anmäla intresse, ta kontakt senast den 20 december. Eftersom antalet deltagande aktörer är begränsat, gäller principen "först till kvarn". Arbetet förväntas att starta i början av 2025. Kontakta Ingrid Weimers Reader, ingrid.weimers.reader@skane.se eller Elin Renemark, elin.renemark@astorp.se.