Strategi för ett hållbart transportsystem i Skåne 2050​

I Region Skånes transportstrategi är en förändrad färdmedelsfördelning avgörande för att uppnå ett hållbart transportsystem i Skåne. Strategin betonar vikten av ett transportslagsövergripande synsätt, där olika färdmedel och infrastrukturen kompletterar varandra snarare än konkurrerar. Det innebär att planeringen behöver anpassas efter Skånes geografiska förutsättningar. I tätorter finns större möjligheter att använda kollektivtrafik, gång och cykel, medan bilen är ett viktigt färdmedel utanför tätbefolkade områden.​

Kvinna bokar cykel via digitalt system.

Idag dominerar bilen, men målet är att minska bilresorna till förmån för kollektivtrafik, gång och cykel. Enligt principen för tredjedelsmålet ska antalet resor med gång, cykel och med kollektivtrafik öka i relation till antalet resor med bil. En viktig faktor i denna omställning är resans längd. För korta resor, under en kilometer, bör gång och cykel vara de mest attraktiva alternativen. Detta kräver en miljö som uppmuntrar till dessa färdsätt, oavsett var i Skåne man bor. För längre resor, över ett par mil, har tåget ofta en tidsmässig fördel.​ 

Översyn av Skånes transportstrategi​ 

Sedan nuvarande strategier antogs har mycket hänt. Pandemin har påverkat hur vi reser, inflation och kostnadsökningar har också påverkat förutsättningarna för nya satsningar på infrastruktur. Det planeras för nya sjukhus i flera av Skånes städer och detta ställer nya krav på hur tillgängligheten kan tillgodoses på nya platser. Klimatlagen har pekat ut transportsektorn som ett prioriterat område där utsläppen ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010, ett mål som flera expertmyndigheter bedömer som ouppnåeligt i gällande omställningstakt. Transporterna på de skånska vägarna ökar, särskilt den tunga transittrafiken. Inte minst kommer Skåne påverkas av en ny tunnel mellan Danmark och Tyskland, Fehmarn Bält-förbindelsen, vilket ökar påfrestningarna på Skånes transportinfrastruktur. 
 
Med nya krav, förutsättningar och en ny omvärld behöver den långsiktiga strategiska inriktningen för Skånes transportsystem aktualiseras. Under 2024–2026 pågår därför en översyn av nuvarande transportstrategi och understrategier. Den 25 april föreslås ett förslag på uppdaterad strategi skickas ut på remiss till berörda aktörer för att samla in synpunkter.​ 
 
Den nya transportstrategin är en områdesstrategi inom ramen för det strategiska området Hela Skåne, som är en del av Skånes regionala utvecklingsstrategi – Det Öppna Skåne. Strategin ska beskriva den långsiktiga inriktningen för transportsystemet i regionen och vara underlag för såväl regionens planering av infrastruktur och kollektivtrafik samt för de skånska kommunerna. 

Tidsplan

Översynen av den nuvarande transportstrategin och understrategier pågår under 2024–2026. Den 25 april föreslås ett förslag på uppdaterad strategi skickas ut på remiss till berörda aktörer för att samla in synpunkter.​

Kontakt

Senast uppdaterad: 23 januari 2025

Fick du hjälp av informationen på denna sida?