Kollektivtrafiken spelar en central roll i att nå en hållbar färdmedelsfördelning. Målet är att kollektivtrafiken ska stå för minst 40 procent av den motoriserade trafiken. För att uppnå detta krävs tydliga prioriteringar och satsningar på att göra kollektivtrafiken mer attraktiv och tillgänglig. Satsningar på kollektivtrafiken konkretiseras i Region Skåne Trafikförsörjningsprogram. Gällande program sträcker sig från 2020–2030 och innehåller prioriteringar och satsningar för utvecklingen av Skånes kollektivtrafik. Under 2025 förväntas ett nytt program antas, som ska sträcka sig till 2035.
Strategi för ett hållbart transportsystem i Skåne 2050
I Region Skånes transportstrategi är en förändrad färdmedelsfördelning avgörande för att uppnå ett hållbart transportsystem i Skåne. Strategin betonar vikten av ett transportslagsövergripande synsätt, där olika färdmedel och infrastrukturen kompletterar varandra snarare än konkurrerar. Det innebär att planeringen behöver anpassas efter Skånes geografiska förutsättningar. I tätorter finns större möjligheter att använda kollektivtrafik, gång och cykel, medan bilen är ett viktigt färdmedel utanför tätbefolkade områden.

Idag dominerar bilen, men målet är att minska bilresorna till förmån för kollektivtrafik, gång och cykel. Enligt principen för tredjedelsmålet ska antalet resor med gång, cykel och med kollektivtrafik öka i relation till antalet resor med bil. En viktig faktor i denna omställning är resans längd. För korta resor, under en kilometer, bör gång och cykel vara de mest attraktiva alternativen. Detta kräver en miljö som uppmuntrar till dessa färdsätt, oavsett var i Skåne man bor. För längre resor, över ett par mil, har tåget ofta en tidsmässig fördel.
Utmaningarna med att förändra färdmedelsfördelningen är många. I Mobilitetsplan för Skåne, pekas attityd- och beteendepåverkan ut som avgörande för att förändra resvanor och transportval. Information, kampanjer och utbildningar lyfts fram som viktiga verktyg för att uppnå detta.
Läs mer om mobilitetsplan för Skåne
Utöver beteendeförändringar krävs även investeringar i infrastruktur. Region Skånes cykelstrategi betonar vikten av ett sammanhängande cykelvägnät med hög kvalitet. Det finns redan goda förutsättningar för att cykla på många orter i Skåne. Trots detta är cykelandelen låg. Detta kan delvis bero på att skåningars val av färdmedel styrs av upplevelsen av den sociala och byggda miljön. För att få fler att cykla behöver cykeln bli det snabbaste, smidigaste och bekvämaste färdmedlet i tätorterna. Trafikmiljön för cyklister behöver också upplevas som tryggare. Oro för att råka ut för en trafikolycka är en avgörande faktor för många Skåningar när de väljer färdmedel.
Läs mer om cykelstrategin för Skåne.
Godstransporter utgör en annan utmaning i transportsystemet. Strategi för den hållbara gods- och logistikregionen Skåne beskriver hur den prognosticerade ökningen av godstransporter kräver en förändrad trafikslagsfördelning och syn på godstransporterna i regionen. Målet är att flytta över en större andel av godstransporterna till järnväg och sjöfart. Attityder och beteende hos transportköpare och logistikföretag, utbyte mot hållbara drivmedel och elektrifiering samt aktörsövergripande samverkan är delar som pekas ut som centrala för att skapa en mer hållbar situation för Skåne som en gods- och logistikregion.
Läs strategi för den hållbara gods- och logistikregionen Skåne
Översyn av Skånes transportstrategi
Sedan nuvarande strategier antogs har mycket hänt. Pandemin har påverkat hur vi reser, inflation och kostnadsökningar har också påverkat förutsättningarna för nya satsningar på infrastruktur. Det planeras för nya sjukhus i flera av Skånes städer och detta ställer nya krav på hur tillgängligheten kan tillgodoses på nya platser. Klimatlagen har pekat ut transportsektorn som ett prioriterat område där utsläppen ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010, ett mål som flera expertmyndigheter bedömer som ouppnåeligt i gällande omställningstakt. Transporterna på de skånska vägarna ökar, särskilt den tunga transittrafiken. Inte minst kommer Skåne påverkas av en ny tunnel mellan Danmark och Tyskland, Fehmarn Bält-förbindelsen, vilket ökar påfrestningarna på Skånes transportinfrastruktur.
Med nya krav, förutsättningar och en ny omvärld behöver den långsiktiga strategiska inriktningen för Skånes transportsystem aktualiseras. Under 2024–2026 pågår därför en översyn av nuvarande transportstrategi och understrategier. Den 25 april föreslås ett förslag på uppdaterad strategi skickas ut på remiss till berörda aktörer för att samla in synpunkter.
Den nya transportstrategin är en områdesstrategi inom ramen för det strategiska området Hela Skåne, som är en del av Skånes regionala utvecklingsstrategi – Det Öppna Skåne. Strategin ska beskriva den långsiktiga inriktningen för transportsystemet i regionen och vara underlag för såväl regionens planering av infrastruktur och kollektivtrafik samt för de skånska kommunerna.
Tidsplan
Översynen av den nuvarande transportstrategin och understrategier pågår under 2024–2026. Den 25 april föreslås ett förslag på uppdaterad strategi skickas ut på remiss till berörda aktörer för att samla in synpunkter.
Kontakt
-
Ludvig Widestam
Infrastrukturstrateg- E-post: Ludvig.Widestam@skane.se
-
Lisa During Janson
Infrastrukturstrateg- E-post: Lisa.DuringJanson@skane.se
Senast uppdaterad: 23 januari 2025
Fick du hjälp av informationen på denna sida?