Gå till sidans innehåll

Utveckling Skåne

Data-driva metoder - strategisk utveckling av kulturorganisationer

Kursen startar den 7 november och avslutas den 11 april 2025. Kursen vänder sig till anställda vid skånska kulturverksamheter och kulturföreningar som har besökare eller publik. Skicka din intresseanmälan senast den 30 september.

Om händelsen

Datum: 7 november 2024

Tid: 09.30 - 15.30

Plats:
Media Evolution City, Stora Varvsgatan 6a, Malmö

Sista dag för anmälan: 30 september 2024

Kursen är en kostnadsfri utbildning i datadrivna metoder för strategisk utveckling av kulturorganisationer.

Kursens innehåll

  • Grundläggande kunskap om begrepp inom publikutveckling
  • Ökad förståelse för insamling och analys av data
  • Insikter om segmentering och olika målgruppers behov
  • Möjlighet att analysera era nuvarande besökare samt potentiella vägar för att nå ut och bli relevant för fler
  • Konkreta exempel på användarbeteenden, affärsutveckling, innovation, ledarskap och kommunikation.

För vem?

Kursen vänder sig till anställda vid skånska kulturverksamheter och kulturföreningar som har besökare eller publik. Vi ser gärna att minst två medarbetare från varje verksamhet går kursen tillsammans, då detta underlättar förändringsarbetet. Det är också viktigt att deltagandet är förankrat och hos verksamhetens ledning och att ledningen är engagerad i arbetet.

Upplägg

Kursen är avgiftsfri. Ni behöver kunna avsätta tid för att delta på fysiska workshops och möten samt till eget arbete i er organisation. Eftersom kursen är finansierad med EU-medel behöver er tid i projektet även rapporteras.

Kursen utgår från verkliga case, det vill säga aktuella utmaningar som deltagarna själva formulerar. Arbetet inom kursen kommer därmed att vara praktiskt, relevant och direkt tillämpbart i det dagliga arbetet. Är ni osäkra på vilken typ av utmaning som kan vara givande för just er verksamhet så kan ni få stöd att ta fram ett relevant case.

De sex fysiska workshopparna äger rum på Media Evolution i Malmö med cirka en månads mellanrum, från november 2024 till april 2025. Varje deltagare förväntas även kunna avsätta ungefär 8 timmar för eget arbete och förberedelse mellan varje kurstillfälle. Det kommer dessutom att erbjudas handledningstillfällen online.

Kurstillfällen

Torsdag 7/11 kl 09:30 - 15:30
Workshop #1: Introduktion. Val av fokus och identifiering av cases

Fredag 6/12 kl 09:30 - 15:30
Workshop #2: Data och demografisk representation

Onsdag 15/1 kl 09:30 - 15:30
Workshop #3: Behovsanalys och datadesign

Måndag 10/2 kl 09:30 - 15:30
Workshop #4: Idégenerering och partnerskapsmodeller

Fredag 14/3 kl 09:30 - 15:30
Workshop #5: Strategiprocess

Fredag 11/4 kl 09:30 - 15:30
Workshop #6: Cases, presentationer, långsiktighet

Kursledare

Niels Righolt från Center for Kunst og Interkultur leder kursen och utgår från processverktyget ACED. ACED är ett välbeprövat upplägg med fokus på att skapa en långsiktig och hållbar relation mellan verksamheten och målgrupperna, där också data, insikter om användarbeteenden och besöksmönster är viktiga.

Anmäl dig senast den 30 september

Anmäl ditt intresse till Frida Alkestrand Christensen på frida@mediaevolution.se

Frågor?

Om du har frågor kring kursen, vänligen kontakta Annelie Krell, Utvecklare Region Skånes kulturförvaltning: annelie.krell@skane.se

Kursen är en del av Learn, Create, Engage; ett kompetensutvecklingsprojekt inom den kulturella och kreativa sektorn som drivs av Media Evolution och Region Skåne.

Fler tillfällen i samma serie

Kontakt

Senast uppdaterad: 26 augusti 2024