Grundskolans matematikundervisning utvecklas i Skåne
Region Skåne har tillsammans med Åstorps kommun kartlagt hur elever och lärare i grundskolan upplever matematikundervisningen och hur denna kan utvecklas. Syftet är att vända sjunkande matematikresultat. Nu släpps rapporten.

Sjunkande matematikresultat påverkar elevers framtida utbildningsmöjligheter och samhällets tillgång till viktig kompetens inom STEM, Science, Technology, Engineering och Mathematics. Region Skånes satsning STEM UP handlar om att öka Skånes STEM-kompetens och matematikundervisningen är en av nycklarna.
– Vi vill ge grundskolor i hela Skåne mer kunskap och ett relevant underlag för hur vi kan utveckla undervisningen och stärka Skånes grundskolelärare i matematik, säger Ingrid Weimers Reader, näringslivsutvecklare och projektledare för satsningen STEM UP på Region Skåne, Regional utveckling.
När Åstorps kommun stod i startgroparna att kartlägga kommunens matematikundervisning i grundskolan bjöd Region Skåne in till ett samarbete för att möjliggöra en djupare och bredare kartläggning som kan komma fler till del.
Elin Renemark, utvecklingsledare på bildningsförvaltningen i Åstorps kommun leder kommunens satsning mot en matematikplan, där kartläggningen är ett inledande steg.
– Jag är stolt att vi valt att lyssna in eleverna så mycket, de har så kloka tankar, säger Elin och betonar att barnens berättelser belyser det som behöver förbättras men också att de fångar upp goda exempel att sprida vidare.
Insikter från intervjuer med barn och lärare
Elever och lärare på grundskolor, årskurs 3, 6 och 9, i Åstorps kommun har intervjuats i kartläggningen. Fokus har varit att ta reda på hur matematikundervisningen kan utvecklas för att öka elevernas motivation och upplevelse av ämnet som lustfyllt, förutsättningar som kan leda till högre betyg. Lärarna fick svara på frågor om utmaningar och behov av stöd i rollen som matematiklärare.
Insamlade svar visar på en bredd av insikter, från hur mycket känslor inför ämnet kan påverka, till vad som upplevs som lätt, svårt respektive roligt och hur man upplever olika sorters samarbete. Även lärarens roll har stor betydelse för elevernas motivation och inlärning.
Kompetensutveckling och matteplan
Insikterna från rapporten kommer nu att ligga till grund för kompetensutvecklande insatser i Skåne, som möjliggörs genom Skånes STEM-satsning STEM UP. För Åstorps kommun fortsätter arbetet med att skapa en matteplan med lokalt anpassad kompetenshöjning för lärare på grundskolans tre nivåer.
– Det här är en långsiktig satsning för våra barn och unga men också för arbetsgivarna i kommunen. God kunskap i matematik öppnar dörrar, möjliggör att man kommer in på många utbildningar och klarar att fullfölja dessa. Samhällsutvecklingen skapar också många jobb där kunskapen behövs, säger Elin och lyfter fram vad som haft störst betydelse för att få till en sådan satsning i kommunen.
– Det är avgörande att lyssna in både elever och lärare för att få med sig alla på resan. Lika viktigt är det att få in utvecklingen i ett strategiskt kvalitetsarbete på förvaltningsnivå, så att ledningen är med hela vägen.
Med inspiration från Borlänge
Kartläggningen genomfördes med inspiration från Borlänge kommun och 2047 Science center, som redan arbetat framgångsrikt med utveckling av matematikundervisning i projektet “Motiverat lärande i Borlänge”. Projektet har genom systematiskt kvalitetsarbete skapat hållbart kollegialt lärande och ökat elevers motivation i matematik, naturvetenskap och teknik.
Läs mer om projektet här:
Motiverat lärande – projektet som skapar lust att lära - Borlänge (borlange.se)
Bakgrund
Sjunkande matematikresultat är ett nationellt problem som påverkar elevers framtida utbildningsmöjligheter. Bristande kunskaper i matematik är en betydande orsak till att många elever saknar gymnasiebehörighet och möter svårigheter att slutföra utbildningar inom STEM på gymnasie-, yrkeshögskole- och högskolenivå. Det begränsar i sin tur tillgången till efterfrågad STEM-kompetens på arbetsmarknaden.
Regeringen har under 2025 släppt en STEM-strategi med målsättningar för grundskola, gymnasieskola och högskola. Ett av målen är att minst 15 procent av eleverna i grundskolan ska vara högpresterande i matematik i PISA år 2033.
-
Ämnesområde:
- Startsida
- Kompetensförsörjning
- STEM UP
Senast uppdaterad: 9 september 2025