Fyra testcyklisters bekännelser

Tre gånger per vecka. Oavsett väder. I sex veckor. Det var vad våra deltagare lovade när de testpendlade längs supercykelvägen mellan Södra Sandby och Lund på lånade elcyklar. Lätt som en plätt. Eller?

Kvinna cyklar på asfalterad väg genom vacker skog.

För att övertyga fler att börja cykelpendla till jobbet, anlitade vi ett antal testcyklister som fick låna elcyklar mot att de lovade berätta om sina upplevelser. När erbjudandet gick ut till medarbetarna på ESS, Lunds universitet och Tetra Pak, var det många som ville delta, men för somliga var starten lite mer utmanade än för andra.  
 
– Jag hade inte mycket erfarenhet av cykling i städer, så för att komma i gång tog jag lektioner på Lunds cykelskola för att fräscha upp mina kunskaper och bekanta mig med cykelrelaterade trafikskyltar. Det gav mig självförtroende att vara med, berättar Donya som flyttade hit från Iran för jobbet på ESS. Hennes kollega Reza håller med.  
 
– I Iran ser vi cykling som en hobby och inte ett sätt att transportera oss, så det mindsetet fick vi ändra på. 
 
För trebarnsmamman Maria var projektet snarare en chans att börja röra på sig. 
 
– Jag brukar inte träna, och mycket vardagsmotion blir det inte heller, förutom att gå i trappor och korta promenader. Jag har tänkt tanken att cykelpendla förut, för vi har ju så bra förbindelser mellan Södra Sandby och Lund, och nu sänktes ju tröskeln väldigt med möjligheten att få låna en elcykel, säger hon.  
 
Gunilla, provade att pendla med vanlig cykel när hon flyttade till Södra Sandby för ett par år sedan, men var nyfiken på vilken skillnad en elcykel kunde göra.  

Två kvinnor med cykelhjälm på huvudet.

Maria Nilsson, miljösamordnare på Lunds universitet och pendlar vanligtvis med buss.. Donya Daryadel, elektroingenjör på ESS och pendlar vanligtvis med bil.

Naturen gör upplevelsen 

Supercykelvägen mellan Södra Sandby och Lund går längs Hardebergaspåret, genom vacker och omväxlande natur, vilket betytt mycket för våra testcyklister.  
 
– Det var överraskande vilken sinnlig upplevelse det var att cykla. Jag trodde att det skulle vara en transportsträcka. Vädret, himlen, ljuden och dofterna, man kör ju förbi en kohage till exempel. Ibland har jag tänkt att nu kommer jag cykla av vägen för att jag sitter och tittar upp i himlen eller på träden, eller räknar hur många olika sorters bär och frukter det finns längs vägen. En gång cyklade jag hem sent när det var fullmåne och då stirrade jag ju på den hela vägen, skrattar Maria.  

Motivationen sitter i pannbenet 

Även om alla uppger att cyklingen varit oväntat härlig, så upplevde de också ett visst mått av motstånd som behövde övervinnas. Att låna en cykel och skriva på ett kontrakt, att slå följe med kollegor för sällskap, eller helt enkelt att undvika misslyckandets skamkänslor fungerade bra som motivation. Det var frivilligt att delta, men när de väl gett sig in i leken ville alla leken tåla, ända till slut.  
 
– Jag var osäker på om jag skulle klara projektet, men allteftersom tiden gick rann oron av mig. Sista dagen kände jag mig lite ledsen att det var över, samtidigt som jag var väldigt stolt att jag hade klarat det, berättar Donya.

Inte underskatta klädernas betydelse 

Tursamt nog var vädret mestadels perfekt under testcyklingen, från härlig sommarvärme till krispig höstluft. Men ja, blåst och regn förekom.  
 
– Det tar ett tag att acceptera det svenska uttrycket ”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”, i synnerhet när horisontellt regn piskar dig i ansiktet, skrattar Reza.  

Deltagarna lärde sig också, den praktiska vägen, bland annat att jeanssömmar skaver, handskar behöver vara täta och maskara vattenfast. Att insekter flyger in i ögon, att reflexer behövs i den skånska dimman och att rullskidåkare har långa stavar. Men för det mesta fungerade samtrafiken på supercykelvägen lugnt och respektfullt. 

 

En kvinna och en man som håller i varsin cykel.

Gunilla Ekman, lokalplanerare på Lunds universitet och pendlar vanligtvis med bil. Reza Foroosan, elektroingenjör på ESS och pendlar vanligtvis med bil.

Olika är tankarna om tid 

Att själva cyklingen skulle ta tid var alla deltagarna beredda på, men det praktiska kring packning, ombyte, låsning och laddning utmanade mer än Gunilla hade trott. Ärenden passade hon på att göra de dagar hon hade bil.  

– Ja, det var mycket med elcykeln som jag upplevde som tidsödande och besvärligt, men jag lyssnade på poddar när jag väl cyklade, för att nyttja tiden bättre.  
 
Kacy, däremot, upplevde inte tiden som ett hinder.
  
– På cykeln har jag tid att processa saker i 30 minuter. Sedan, när jag kommer hem kan jag vara mamma igen och fokusera på det.

Några tips till nyfikna? 

–Jag rekommenderar verkligen cykelpendling som ett sätt att hantera vardagens stress, och må bättre både fysiskt och mentalt, säger Donya, som kommer att fortsätta cykla, men kanske inte de snöigaste och isigaste dagarna.  

– Rent hälsomässigt så tycker jag att cyklingen är ett jättelyft. Att ha möjligheten att vara ute en liten stund. Det ger väldigt mycket, säger Paul.
 
– Det är tufft i början. Men efter ett tag börjar du känna dig bättre. Och det är viktigt, för när det händer vill du bara fortsätta, säger Reza. 

Kacy Brown och Paul Midander jobbar båda på Tetra Pak.

FAKTA

Testcyklingen är en del av projektet Green Mobility Shift och ett samarbete mellan Region Skåne och Innovation Skåne. Målet är att stärka Skåne som cykelregion samt öka cykelpendlingen till och från jobbet. I projektet med testcyklisterna samarbetar vi även med Tetra Pak, ESS och Lunds universitet, då målgruppen är pendlare till och från arbetsplatser. Sammanlagt deltog 20 cyklister i testcyklingen. 15 på lånade elcyklar och fem på vanlig cykel.

I Green Mobility Shift utvecklas en dansk-svensk samverkansmodell, SHIFT, för att underlätta omställningen mot en mer hållbar och demokratisk mobilitet. Projektet är medfinansierat av Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak. 

Eu:s flagga med information om att de finansierar.

Green Mobility Shift

I EU-projektet Green Mobility Shift utvecklar Region Skåne tillsammans med Innovation Skåne metoder, processer och verktyg för att öka användandet av supercykelvägarna i Skåne.

Två c7yklar mötes på cykelbana som kantas av en logotype från EU.

Kontakt

Senast uppdaterad: 9 januari 2025

Fick du hjälp av informationen på denna sida?