Det ska vara möjligt att bo, verka och leva i hela Skåne. Tillgängligheten ska stärkas till Skånes arbetsplatser, urbana miljöer och kultur, samt natur- och grönområden. Skåne ska ta vara på sin flerkärnighet och nyttja alla delar för att stärka helheten. Infrastrukturen måste anpassas till ett förändrat klimat, så att den blir motståndskraftig och robust. Aktörerna i Skåne ska kraftsamla för att utveckla tillgängligheten och binda samman Skåne med såväl digital infrastruktur som transportinfrastruktur.
Genom ett väl utbyggt väg- och järnvägsnät har Skåne en av landets största arbetsmarknadsregioner, som även inkluderar Öresundsregionen. I Skåne finns fyra hamnar och en flygplats som ingår i det transeuropeiska transportnätet. Ytterligare två flygplatser samt närheten till Köpenhamns flygplats skapar nationell och internationell tillgänglighet. Skånes geografiska läge som porten mellan Sverige och kontinenten innebär dock att vägarna och järnvägarna är hårt belastade. Än större riskerar belastningen att bli efter öppnandet av den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland över Fehmarn Bält.
Rekreation och friluftsliv i natur- och kulturlandskapet är viktiga för folkhälsa, inlärning, välbefinnande och turism, där Skånes omfattande cykel- och vandringsleder är en viktig pusselbit för tillgängligheten. Även om Skåne är tätbefolkat med korta avstånd, är tillgången till digital uppkoppling otillräcklig och ojämnt fördelad. Skåne befinner sig i den region med störst obalans mellan elproduktion och elkonsumtion i hela Europa, och för att möta elektrifieringens behov och skapa rätt förutsättningar för fortsatt tillväxt behöver den regionala energiproduktionen öka.
Region Skåne strävar efter att skapa värde för hela Skåne genom effektiv fysisk planering. Region Skåne ska inom sina ansvarsområden säkerställa god tillgänglighet i hela Skåne. Vi har en särskild roll som regionplaneorgan och planupprättare, vilket ger stora möjligheter för samordning mellan Skånes kommuner genom att ta ett helhetsperspektiv för hela Skåne. I rollen som regionalt utvecklingsansvarig fattar Region Skåne beslut om prioriteringar av det statliga väg- och cykelvägsnätet i Skåne genom länsplanen för regional transportinfrastruktur. Därigenom har Region Skåne även goda möjligheter att påverka den nationella transportinfrastrukturplaneringen. Tillsammans med våra partners i Greater Copenhagen Committee arbetar vi för att Sveriges och Danmarks regeringar ska tillsätta en gemensam utredning för person- och godstransporter över Öresund. Region Skåne har beslutat att ta fram en ny behovsbild av infrastrukturen i Skåne under mandatperioden. Genom trafikförsörjningsprogrammet beslutar Region Skåne om målen för kollektivtrafiken i Skåne.
För att främja den digitala infrastrukturen i Skåne har Region Skåne uppdrag som både regional bredbandssamordnare och regional digitaliseringssamordnare. På initiativ av Region Skåne startades Skånes effektkommission, vars övergripande målbild är att Skånes självförsörjningsgrad av eleffekt ska öka ifrån dagens 15 procent till minst 50 procent fram till 2030.