Från kurs till praktik: Trelleborgs bibliotek testar nya metoder för att nå fler besökare
Inom projektet Learn, Create, Engage som Region Skånes kulturförvaltning driver tillsammans med Media Evolution, med stöd från Europeiska Socialfonden, genomförs kompetensutvecklingsinsatser i målgruppsarbete eller publikutveckling. Vi har ställt några frågor till Mikael Skäppegård och Veronica Berggren från Trelleborgs bibliotek som var med i den första omgången av kursen och har nu fått stöd inom experimentspår för att använda sina nya kunskaper.
Ann Wilson föreläser för en stor publik på Trelleborgs bibliotek. Foto: Trelleborgs bibliotek
Ni har deltagit i utbildningen Datadrivna metoder med fokus på publikutveckling och målgruppsarbete. Vad var det som gjorde att ni valde att delta i kursen? Vilka behov såg ni?
Vi har rätt stor programverksamhet på vårt bibliotek med många arrangemang, men vi upplevde att vi har väldigt många återkommande besökare och kanske lite få nya besökare, eller att vi saknar bredd bland våra besökare.
Därför tyckte vi att det lät intressant att få fler verktyg för att arbeta med publikutveckling på olika sätt. Och då passade ju den här kursen oss som handen i handsken!
Vad tar ni med er från kursen som extra relevant när man arbetar med biblioteksverksamhet?
Att utreda och titta på vad ens publik har för behov, intressen och vad som driver dem innan vi utvecklar något nytt program eller koncept, så vi möter de faktiska behoven och förväntningar som våra kommuninnevånare har.
Inom projektet ska ni testa några metoder. Berätta vad ni har tänkt göra.
Under kursen testade vi att arbeta med profillogg som metod, något som vi tänker fortsätta med och testa lite bredare. Profillogg är en typ av besökarundersökning som går snabbt att svara på och därför inte är så svår att få besökare att delta i. Den kan användas för att bygga upp en bild av vilka besöksvanor som finns. Och du behöver inte fråga så många på en gång utan kanske ha som mål att fråga fem, tio stycken i veckan och över en längre tid bygga upp en bild av dina besökare.
Vi kommer även utveckla fler Personas så att vi täcker in fler typer av besökare i vårt material. Personas är en uppsättning fiktiva personer som är skapade utifrån de insikter vi har om våra besökare, från våra egna erfarenheter, undersökningar vi gjort eller baserat på annan information. Dessa kan vi sen använda för att enklare få bild för vem vi skapar olika arrangemang och aktiviteter.
Hur kan publikutveckling bli en naturlig del av bibliotekets vardag? Och vad händer när vi möter målgruppernas förväntningar på riktigt?
Det svåra är nog att få in det så det sker rutinmässigt i verksamheten. Det är relativt enkelt att göra något inom ramen för ett projekt eller en kurs, men att faktiskt få det att bli en del av den löpande verksamheten är lite svårare.
Att koppla det till en del av processen när vi gör arrangemang, eller göra det till en arbetsuppgift som knyter an till en viss del i verksamheten tror vi är viktigt för att det faktiskt ska ske löpande.
Vilka förhoppningar har ni för projektet?
Vi hoppas att genom att testa en del av de metoder vi fick upp ögonen för under kursens gång, kunna hitta vilka som fungerar för oss och hitta ett sätt att implementera dem löpande i verksamheten.
Kontakt
Annelie Krell
UtvecklareSenast uppdaterad: 24 oktober 2025