Läsning i grupp inspirerar till viktiga samtal
Ett tryggt rum med plats för viktiga och fina samtal. Det blev resultatet när bibliotekarierna Ingela Klein och Ewa Tiselius från folkbiblioteket i Ängelholm testade metoden shared reading med elever på anpassad gymnasieskola under hösten. Projektet ingår i den forskningscirkel om läsfrämjande med ungdomar som femton skol- och ungdomsbibliotekarier i Skåne just nu deltar i, genom Läsfrämjandelyftet Skåne.
Ni är just nu med i en forskningscirkel om läsfrämjande med ungdomar tillsammans med andra ungdoms- och skolbibliotekarier i Skåne. Hur är det, tycker ni?
Det är både kul och givande att träffa kollegor från andra bibliotek, eftersom vi alla arbetar med olika ungdomsprojekt. Vi kan tipsa varandra, ge feedback och få inspiration.
Det ingår i konceptet att man ska testa nya läsfrämjande aktiviteter med unga i praktiken, under tiden. Vad har ni valt att göra, och varför?
Vi har startat ett samarbete med anpassad gymnasieskolas individuella program. Vi har Shared reading med två olika grupper som vi träffar vid ett antal tillfällen under hösten. Vi har väl uppbyggda läsfrämjande insatser för barn och ungdomar vid olika tidpunkter genom uppväxten sedan flera år tillbaka. Nu ville vi utveckla hållbara och givande möten med en målgrupp som vi inte fokuserat på tillräckligt tidigare. Shared reading fungerar bra eftersom det är helt kravlöst där alla har möjlighet att delta efter sina förutsättningar. Vi delar erfarenheter och hjälper varandra att förstå texten tillsammans.
Beskriv hur det har gått hittills?
Under de första träffarna har vi hunnit ha mycket fina och viktiga samtal om utanförskap, känslor och nära band till husdjur. Ungdomar som annars inte gärna läser högt har tagit plats och vågat och mötts av väldigt stöttande reaktioner från övriga gruppen.
Vad har ni fått för reaktioner från deltagarna?
Det blev genast en trygg, tillåtande och medkännande grupp där djupt personliga erfarenheter har delats. Vi har tryckt på att allt som sägs i rummet stannar där, vilket kan ha lett till att fler vågat öppna upp om svåra upplevelser eller minnen. En av deltagarna sa specifikt att ”det är så bra att vara här där alla är trygga”. De har tyckt väldigt mycket om våra träffar och vill fortsätta ses i vår.
Vad tar ni med er från träffarna i forskningscirkeln och från de träffar med ungdomar som ni har haft?
Det har varit en utmaning att hitta texter som fungerar. Texterna behöver vara på en nivå som passar gruppen, men ändå vara åldersrelevanta. De ska också väcka tankar för att få ett bra samtal där alla kan vara med och dela erfarenheter och känslor kring det lästa. Det är viktigt att vara lyhörd gentemot de olika medlemmarna i gruppen och möta var och en utifrån deras individuella förutsättningar.
Texter som Ingela och Ewa har använt och som fungerat väldigt bra:
L. Davis: Hundhår (prosatext)
B-E Hedin: Får jag sitta tyst hos er (dikt)
S. Vidal: Blygheten (bilderbok)
A. Berg: Trött (dikt)
Kontakt
-
Tove Eriksson Mrozowski
Utvecklare bibliotek- E-post: Tove.ErikssonMrozowski@skane.se
- Telefon: 040-675 37 68
Senast uppdaterad: 11 november 2024