Erfarenhetsutbyte om matematikundervisning på Vattenhallen i Lund
Är du engagerad i utveckling av matematikundervisning? Då är du varmt välkommen till ett inspirerande erfarenhetsutbyte på Vattenhallen Science Center!
Praktisk information
Datum: 27 maj 2025
Tid: 08.45 - 15.00 (lunch ingår)
Plats:
Vattenhallen Science Center i Lund
Sista dag för anmälan: 22 maj 2025

Aktiva barn i klassrummet.
Inom ramarna för den regionala satsningen STEM UP har Region Skåne och Åstorps kommun genomfört en kartläggning av elevers upplevelser av matematikundervisningen, med inspiration från arbetssätt som utvecklats av Borlänge kommun och 2047 Science Center.
Nu besöker Borlänge kommun och 2047 Science Center Skåne för att diskutera studiens resultat och hur vi kan lära av varandra i det fortsatta arbetet. Medverkar på mötet gör även Rikard Wester, kommunlektor i Lunds kommun samt Vattenhallen Science Center som delar insikter från forskning och aktuella projekt.
Målgrupp
Vi välkomnar lärare, rektorer, strateger, skolchefer och andra som jobbar med utveckling av matematikundervisning och STEM-frågor inom skola/utbildning att ta del av samtalet.
Program
- Motiverat lärande i Borlänge.
Projektet "Motiverat lärande" har genom systematiskt kvalitetsarbete skapat hållbart kollegialt lärande och ökat elevers motivation i matematik, naturvetenskap och teknik. Borlänge kommun, Ljungbergsfonden och 2047 science center delar insikter kring processhjul, gröna trådar, elevröster och analyser av nationella provresultat som använts för att identifiera utvecklingsområden. Projektets nästa steg innebär ett utökat samarbete med 2047 Science Center och Ljungbergsfonden. - Kartläggning av elevers syn på matematik i Åstorp.
STEM UP och Åstorps kommun har med inspiration av Borlänge kommun genomfört en kartläggning av elevers syn på matematikundervisningen (i årskurs 3, 6 och 9). Resultaten kommer att bidra till Åstorps kommande matematikplan och ligga till grund för kompetensutvecklingsinsatser anpassade utifrån identifierade behov. Resultatet från kartläggningen presenteras och vi diskuterar hur insikterna kan användas strategiskt i utvecklingen av undervisningen. - Vetenskaplig grund i undervisning – socio-matematiska normer.
Rickard Wester, kommunlektor i Lund, presenterar hur forskning kan användas som stöd i undervisningen. Rickard ger ett exempel utifrån hur socio-matematiska normer som teori kan bidra till lärarkunskap för matematikundervisning. Föreläsningen kopplas till målsättningarna i STEM-strategin, där regeringen strävar efter att fler elever ska klara avancerade uppgifter i PISA. - Matematik och programmering.
Vattenhallen Science Center arbetar för att stärka ungas vetenskapliga kapital. Här demonstrerar de programmeringsövningar, framtagna tillsammans med gymnasielärare och forskare vid LTH, som hjälper elever att bearbeta inlärningströsklar i både matematik och programmering på ett lustfyllt sätt.
Vi ser fram emot givande samtal, nya insikter och en inspirerande dag tillsammans!
Om STEM UP
Detta event anordnas inom ramarna för STEM UP, som är en regional kraftsamling för att möta ett starkt behov av ökad STEM-kompetens i Skåne. Projketet finansieras av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och leds av Region Skåne i nära samarbete med utbildningssystem, kommuner, näringsliv, företagsfrämjande aktörer och offentlig sektor i Skåne.
Mer information finns på denna webbsida:
STEM-satsning i Skåne
Kontakt
-
Ingrid Weimers Reader
Näringslivsutvecklare- E-post: Ingrid.Weimers.Reader@skane.se
-
Ämnesområde:
- Startsida
- Kompetensförsörjning
- STEM UP
Senast uppdaterad: 6 maj 2025