Publicerad: 7 mars 2025

Kvinnliga förebilder behövs för att stärka Skånes STEM-kompetens

Den 8 mars är det internationella kvinnodagen. Vi tar tillfället i akt att lyfta fram kvinnor som jobbar i tekniskt orienterade yrken, där de ofta är underrepresenterade, men behövda. För att unga tjejer ska kunna se sig själva i ett STEM-yrke är kvinnliga förebilder viktigt.

Tindra Andersson, beredningstekniker på One Nordic, Delphine Hardion, vakumtekniker på ESS, Lena Mattsson, energikartläggare på Region Skåne och Katarina Kjell, AI Strateg IT och MT Lund, Region Skåne.

Skåne behöver fler som väljer att söka sig till tekniska yrken eller kompetensutvecklar sig inom STEM (science, technology, engineering, mathematics) för att regionen ska vara fortsatt konkurrenskraftig och bli rustad för att möta globala utmaningar och omställningar.  

Kvinnor är underrepresenterade i STEM-yrken och det görs nu insatser både regionalt, nationellt och internationellt för att inspirera barn, unga och flickor tidigt.  

Att få unga tjejer att se sig själva i en naturvetenskaplig, teknisk kontext kräver förebilder. I samband med internationella kvinnodagen lyfter vi fram några kvinnor som jobbar i Skåne inom STEM, där ämnesintresse är en grund för yrkesvalet men också intresse för problemlösning, kreativitet och innovation.

Delphine Hardion, vakumtekniker på ESS: 

– Variationen är det bästa med mitt jobb. En dag kan jag vara i labbet och göra experiment och mätningar, nästa dag arbetar jag ute på anläggningen och kopplar ihop komponenter, och dagen efter gör jag läcktester. Jag gillar att arbeta med händerna mer än att sitta bakom en dator. När jag gick i skolan var mina favoritämnen matematik och fysik, så jag valde att fortsätta studera fysik efter grundskolan. Jag gillade det verkligen. Jag utbildade mig till tekniker eftersom jag tycker om att arbeta i labb med experiment eller montera och bygga saker.  

Tindra Andersson, beredningstekniker på One Nordic: 

– När jag sökte utbildning till Elnätsprojektör, var jag inte helt införstådd med vad det skulle innebära, men med facit i hand kan jag säga att det är mitt livs bästa beslut karriärmässigt. Jag gillar friheten och variationen i mitt jobb. Många dagar spenderar jag inne med att rita och räkna i olika program, jag tycker det är kul eftersom jag får utmana mig själv då. Andra dagar åker jag ut för att undersöka förutsättningarna i verkligheten.  

– I skolan tyckte jag mycket om matematik och det har jag stor nytta av idag. Men jag önskar att jag lagt mer energi på fysik och kemi under skolåren, det hade gynnat mig i mitt arbete.  

Lena Mattsson, energikartläggare på Region Skåne:

– Mitt jobb går ut på att hitta lösningar för att spara energi i de fastighetstekniska installationerna. Jag gillar att få vara med på plats där det händer, att få analysera systemen och komma på lösningar. När jag gick i skolan tänkte jag nog att jag snarare skulle jobba inom humaniora, men insåg som ung vuxen att det händer så mycket mer inom tekniken. Mitt jobb gör att jag känner att jag förstår världen, och det är väldigt kul. 

Katarina Kjell, AI Strateg IT och MT Lund, Region Skåne 

– Under min doktorandtjänst insåg jag vilken potential AI har för att förbättra hur vi mäter och förstår psykisk ohälsa. Jag såg hur tekniken kunde bidra till mer nyanserade och träffsäkra bedömningar, vilket väckte mitt intresse att utforska AI:s möjligheter djupare.  Att vara med och driva hur regionen tillgodogör sig möjligheterna med AI är oerhört givande. Forskningen och teknikutvecklingen har kommit långt, och jag engageras och motiveras av att vara en av dem som möjliggör en lyckad applicering i praktiken.  

Region Skånes initiativ på området 

Region Skåne har initierat en kraftsamling, STEM UP, för att stärka Skånes kompetens inom STEM. Satsningen omfamnar hela kompetensförsörjningskedjan med fokus på barn och unga, arbetsgivare och högspecialiserad kompetens från andra länder. Ytterligare en satsning, ”Kompetensförsörjning för Skånes elektrifiering”, sätter fokus på el- och energibranschens behov. Båda initiativen har insatser som kopplar till att öka flickors intresse för STEM.  

Senast uppdaterad: 7 mars 2025