Utveckling Skåne

Publicerad: 13 mars 2025

Barn skapar läsfrämjande sagor med Teater Sagohuset

Muntligt berättande står i centrum för ett nytt läsfrämjandeprojekt i regi av Teater Sagohuset. Barn från 27 skånska förskolor deltar i projektet och skapar berättelser till en stor illustrerad sagobok, som sedan ska spridas. Folkbiblioteken i regionen får också en viktig roll.

Teater Sagohusets föreställning "Det var en gång en pojke som inte kunde bli rädd" ska spelas för barn på 27 förskolor i Skåne, samt på bibliotek, som en del av projektet "Muntligt berättande i förskolan - ett läsfrämjandeprojekt". Foto: Teater Sagohuset.

Teater Sagohuset har fått drygt fyra miljoner från Allmänna arvsfonden för projektet ”Muntligt berättande i förskolan – ett läsfrämjandeprojekt”, som pågår 2025–2027 och riktar sig till barn i åldern 4–7 år. Syftet är att främja barnens språkutveckling och läsglädje.

–  Vi vill slå ett slag för sagan och det muntliga berättandet, och använda fascinationen för berättandet för att uppmuntra och möjliggöra läsning, säger projektledaren och pedagogen Lisa Petri.

Språklek som främjar läsning

Pedagogiken i projektet utgår från Bornholmsmodellen, där lyssnande, berättande och språklekar, som rim och ramsor, är viktiga delar för att barnet ska lära känna språkets ljud, fonem. I svenskan finns det 27 olika fonem.

–  Att jobba med ramsor och språkljud i tidig ålder ger barnen det som kallas fonemisk medvetenhet, något som forskningen visar underlättar läsinlärningen, säger Lisa Petri.

Barnens egna berättelser blir sagobok

Barn från 27 olika förskolor i Skåne är viktiga medskapare i projektet. Efter att de först har fått se Teater Sagohusets föreställning "Det var en gång en pojke som inte kunde bli rädd", så kommer de att skapa en egen saga tillsammans med teaterns pedagoger.  

– Kombinationen av att få ta del av en berättelse i form av vår föreställning och sedan kunna komma i kontakt med sin egen fantasi i skapandet av de nya berättelserna är något vi hoppas ska stärka barnens kärlek till berättelser, säger Lisa Petri. 

Varje förskola jobbar utifrån ett av svenskans 27 fonem, och barnen gör en saga i form av en lekfull ramsa – alltså blir det en saga för varje fonem. De 27 sagorna ska sedan samlas i en stor illustrerad sagobok.

– Sagoboken blir både en kreativ, fantasifull sagosamling, och samtidigt en metod som förskolor runt om i Sverige kan använda sig av för att öka barnens fonemiska medvetenhet, säger Lisa Petri.

Gratis föreställning på biblioteken

Under de senaste tre åren har Teater Sagohuset jobbat med en rad pedagogiska och konstnärliga projekt, utöver föreställningar. En stor del av dem har berört muntligt berättande. 

Bland annat har de utbildat ett stort antal barn- och ungdomsbibliotekarier i hela Skåne i berättarteknik inom ramen för Läsfrämjandelyftet Skåne, med stöd från Lärandespåret.

Lisa Petri och hennes kollegor hoppas nu att biblioteken vill vara med på ett hörn i det nya projektet. Lite längre fram kommer de därför att fråga om de får komma till biblioteken och spela sin föreställning där gratis för barnen från förskolor i närheten.

– Vi vill gärna värna om alla de fina relationer vi har med bibliotekarierna i regionen. Det allra bästa skulle vara att spela på en plats där böckerna finns, som ju i sin tur är hem till många berättelser. Vår föreställning utgår från en stor bok där både bokstäver och karaktärer trillar ur och vi hoppas att barn alltid upplever den typen av magiska känsla runt böcker, säger Lisa Petri.

Kognitionsforskare följer projektet

En forskargrupp från Lunds universitet, under ledning av Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap, kommer att följa projektet. De ska vägleda projektgruppen i utformningen av det pedagogiska arbetet. De ska också göra en studie och vara delaktiga i framtagandet av en metodhandbok som ska spridas regionalt och nationellt.

Teater Sagohuset har samarbetat med samma forskargrupp tidigare, när de gjorde två föreställningar och ett pedagogiskt material på temat ”fake news” 2023–2024. Lisa Petri ser fram emot att samarbeta igen.

– Det var otroligt roligt att samarbeta med universitetet och undersöka fusionen mellan forskning och konst.

Hoppas på stor spridning av barnens sagor

Planeringen för det omfattande projektet har varit intensiv, men snart är det dags för skådespelarna och pedagogerna på Teater Sagohuset att möta barnen på förskolorna.

– Jag ser allra mest fram emot att besöka barnen och jobba kreativt tillsammans med dem. För mig personligen finns det ingenting som fyller mig med mer energi, säger Lisa Petri.

Hon ser också fram emot att barnens sagobok ska bli verklighet, så att berättelserna de skapar i projektet förvaltas, lever vidare och kan spridas till andra barn. 

– Drömmen är att barn överallt älskar att läsa de lekfulla sagorna och tycker om illustrationerna, så att boken verkligen används. Och att den bidrar till ökad inlärning för att vi tillsammans med forskargruppen lyckats med metodiken. Det skulle vara så fantastiskt!

Fakta: Muntligt berättande i förskolan – ett läsfrämjandeprojekt av Teater Sagohuset

  • Riktar sig till barn i åldern 4–7 år.
  • Pågår 2025–2027
  • Har fått 4 268 100 kronor från Allmänna arvsfonden
  • Sker i samarbete med förskolor och bibliotek i Skåne, Lunds universitet, Region Skåne samt illustratören Marta Leonhart.