Stöd till Kulturresidens för lärande
Skolor i fem kommuner får stöd för att pröva hur konst och kultur kan ingå i undervisning kopplat till läroplanen. Genom stödet ska elever få möta fler uttryck i skolan inom film och digitala spel, bild och form samt litteratur och serier.
De sex kommunerna som är med i pilotprojektet är Helsingborg, Osby, Sjöbo, Eslöv, Simrishamn och Kristianstad. Fem av dessa har sökt och fått stöd för sina projekt. Målet är att ta fram en modell för regionala subventioner inom konstområdena film och digitala spel, bild och form samt litteratur och serier.
Region Skåne verkar för att alla barn och unga i Skåne ska få möta konst och kultur i skolan. Inte bara en enstaka gång utan som en del av en värdeskapande pedagogisk undervisning. Kulturförvaltningen har knutit en referensgrupp till utvecklingsarbetet som tillsammans med förvaltningen ska följa och utvärdera projekten. Referensgruppen består av regionala konst- och kulturverksamheter samt rektorer, lärare och kultursamordnare i samma sex kommuner. Alla i referensgruppen är sakkunniga och erfarna inom sitt område.
Följande projekt har fått stöd
Eslöv Kommun, Att läsa och dela berättelser - film och digitala spel (74 500 kr)
Eslöv kommun beviljas 74 500 kronor för att öka elevers medie- och informationskunnighet samt ge lärarna verktyg för att koppla konst och kulturupplevelser till skolans ämnen genom att utforma en samtalsmetod. Eslöv kommun vill utforska nya metoder för estetisk lärande. En grupp elever i årskurs 4, tillsammans med konst- och kulturaktörer, ges möjlighet att analysera och fördjupa kulturupplevelser de är med om i skolan och på fritiden.
Eslöv Kommun, Att skriva och illustrera en bok (69 000 kr)
Eslöv kommun beviljas 69 000 konor för att ge elever i årskurs 6 på en skola möjlighet att skapa en bok tillsammans och med en författare och en illustratör. En författare och illustratör kommer att vägleda eleverna i skapandet. I projektet ingår att eleverna skapa egna berättelser samt illustrationer till sina berättelser. Elevernas gemensamma berättelser och illustrationer ska tillsammans bli en bok.
Osby kommun, Vägen till något nytt (106 620 kr)
Osby kommun beviljas 106 600 kronor för att ge möjlighet för elever i årskurs 4 att, som del i undervisningen, möta litteratur och berättande från olika tider och platser. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttryck, tankar och känslor. Genom estetiska berättelser ska eleverna utveckla sitt språk och stärka sin förståelse för sin omvärld.
Kristianstad kommun, Kulturresidens för lärande (121 320 kr)
Kristianstads kommun beviljas 121 300 kronor för att stärka elever från två resursenheter (årskurs 7 - 9) inom temat Relationer vänskap och glädje. Elever inom resursenheterna kan ha särskilda svårigheter inom temaområdet. Genom detta tema ges elever möjlighet att ta del av nya uttryckssätt och metoder för berättande genom konst, film, digitala spel och serier tillsammans med professionella konst och kulturutövare. I enlighet med Läroplan för grundskolan (Lgr-22) ska undervisningen främja elevernas kreativitet och estetiska utveckling samt deras förmåga att kommunicera och samarbeta med andra. Eleverna ska få möjlighet att utforska och uttrycka sina tankar och känslor på olika sätt, vilket kan stärka deras personliga och sociala utveckling.
Helsingborgs stad, Min stad- ett filmprojekt (120 000 kr)
Helsingborgs stad beviljas 120 000 kronor för att främja estetisk bildning och kritiskt tänkande genom att ge en grupp elever i grundskolan möjlighet att skapa kortfilm om sin stad, med sina perspektiv och tankar om staden och dess framtid tillsammans med professionella filmskapare. Det ska också ge de deltagande eleverna att med hjälp av sina berättelser påverka hur staden utvecklas. Projektet bygger helt på elevernas egna upplevelser, erfarenheter av känslor för sin stad och den miljö de vistas i till vardags. Visning av filmerna sker lokalt och eventuellt i samverkan med andra städer.
Sjöbo kommun, Kulturluckan Sjöbo (55 000 kr)
Sjöbo kommun beviljas 55 000 kronor för att ge en grupp elever i årskurs 4 möjlighet för varaktig och inspirerande konst och kulturupplevelser tillsammans med professionella kulturaktörer. Upplevelser inom konst, litteratur, digitala spel, serier och film i skolan tillsammans med professionella konst och kulturaktörer kan bidra till att utveckla elevernas kreativitet, kritiskt tänkande och förståelse för olika kulturer och perspektiv. Det kan ge långvariga positiva effekter på deras akademiska och personliga utveckling. Projektet vill särskilt främja elevernas kulturella medvetenhet och förståelse, och bidra till att eleverna får en bred bild av vad kultur kan innebära och vara.
Kontakt
-
Rebecca Padar
Utvecklare barnrätt och barnkultur- E-post: Rebecca.Padar@skane.se
- Telefon: 040-675 34 62
-
Ämnesområde:
- Kulturutveckling
- Startsida
- Barn och unga
Senast uppdaterad: 16 december 2024