Publicerad: 16 oktober 2024

Nominerad till Kulturpaletten 2024: Skånes Hemslöjdsförbund arbetar för traditionellt hantverk med moderna metoder

Skånes Hemslöjdsförbund är en av tre verksamheter som är nominerad till Region Skånes Kulturpalett 2024. De arbetar för att den traditionella slöjden ska leva vidare. Genom arbete med barn, ungdomar och unga vuxna öppnas en värld av skapande.

Medarbetare på Skånes Hemslöjdsförbund är från vänster Marita Jönsson, Annhelén Olsson, Kalle Forss, Sofia Månsson, Johanna Karlsson och Anna Wahlstedt. Foto: Kalle Fors

Hemslöjd har sitt ursprung i både den typ av slöjdande för självhushållning som var vanlig på landsbygden fram till tidigt 1900-tal och slöjdande för försörjning, förklarar Kalle Forss, hemslöjdskonsulent på Skånes Hemslöjdsförbund.

– En slöjdare är ofta oskolad, traditionellt lär man sig av någon annan. Men det betyder ju inte att man inte är skicklig! Vi har en skattkista i vårt kulturarv, av tekniker och material. Många fenomen finns ju fortfarande kvar, som broderi, korgflätning och stickning, som vi har sett en enorm boom i.

Skånes Hemslöjdsförbund arbetar för att slöjden ska leva vidare både som kulturyttring och som näring. I det anordnar hemslöjdskonsulenterna kurser, bygger utställningar och driver projekt riktade mot såväl allmänheten som olika specifika grupper, bland annat barn, ungdomar och unga vuxna.

– Slöjd, hantverk, handarbete och pyssel, det är ju egentligen samma fenomen. Men vi kommer med andra typer av material, vi jobbar mycket med naturmaterial och återbruk. Det är inte alltid de unga är så vana vid det, så det är en ny, spännande värld. Man kan få tälja med kniv och klippa i plåt och så vidare. Och det är en tillåtande värld. Det är väldigt tacksamt med slöjd, för det innebär ett eget skapande. Det är ingen passiv kulturkonsumtion, som att titta på YouTube eller lyssna på musik eller vad det kan vara. Så när vi bygger större utställningar så har vi ofta med eget skapande för barn och unga, berättar Kalle Forss.

Når fler genom olika kanaler

Runt millennieskiftet anordnade Skånes Hemslöjdsförbund det nationella projektet Slöjdcirkus för barn, unga och pedagoger. Efter det arbetade Kalle Forss vidare med förbundets slöjdhandledarutbildningar, för att ge bättre förutsättningar för de barn och unga som deltog i slöjdklubbar.

Men det kanske mest naturliga sättet att nå unga idag är genom digitala kanaler. Sofia Månsson är ansvarig för kommunikation på Skånes Hemslöjdsförbund, och hon berättar om förbundets första projekt där de satsade stort på det digitala.

– För några år sedan gjorde vi utställningen #delavantar, som handlade om att sticka vantar. Utställningsidén var att formge en vante, och jag hade byggt upp en blogg där man kunde ladda ner ett mönster och lägga in sin egen design i det. Där kunde man också skanna en QR-kod för mönstret så att man kunde sticka den själv. Så gjorde jag ett upprop i sociala medier där jag efterlyste personer som tycker om att sticka, och de allra flesta ville gärna visa upp vad de hade gjort och var väldigt generösa med att dela med sig.

En Facebookgrupp och en hashtag för Facebook och Instagram skapades, och ett samarbete gjordes med en populär sticknings-podcast för att nå så många intresserade som möjligt. Hela 126 par vantar skickades in till den fysiska utställningen från hela Sverige.

– Vi nådde väldigt många som vi inte hade nått annars. Jag brinner för att jobba lite annorlunda och använda digitala metoder för att nå människor, berättar Sofia Månsson.

– Jag tycker det är väldigt roligt med projekt där alla kan vara med. I vår hemslöjdsbutik med utställningsdel i Landskrona har vi fem–sex utställningar varje år och jag tycker det är jätteroligt med de utställningar där alla får vara med – det är ganska unikt att vi inte jurybedömer eller väljer ut vilka som ska få ställa ut. I många av våra kurser krävs det viss förkunskap, så just att alla ska få kunna visa upp sig och vara med är en viktig del i vårt arbete.

Under pandemin tvingades Skånes Hemslöjdsförbund, som så många andra, att ställa om till att jobba mer digitalt. Det har Sofia Månsson fortsatt att utveckla.

– Även om det digitala inte kan ersätta personliga möten så kan man använda hybridformer. Numera livesänder vi vernissager och jobbar med film, bland annat i en videopodd på YouTube. Vi är bra på slöjd, men kanske inte lika bra på det tekniska, men jag brukar tänka att det handlar ju inte om mig. Det spelar ingen roll om jag står och är lite töntig eller om kameran svajar, innehållet är ju bra även om produktionen är lite amatörmässig. Det får man ju bjuda på.

Foto: Kalle Fors

I slutet av september anordnade Skånes Hemslöjdsförbund ett internationellt seminarium om korgflätning. Under två dagar möttes människor från hela världen både fysiskt och digitalt i en satsning på att föra vidare korgflätningskonsten till yngre generationer.

– Vi hade anmälningar från 14 olika länder över hela världen. Korgflätning är ett av världens äldsta hantverk, men i Sverige har nästan alla korgmakare passerat 80, så vi startade en satsning på korgslöjd för fem år sedan. De videor vi lagt upp för att belysa korghantverk har nått väldigt många fler än vi hade kunnat uppnå om vi bara hade haft föreläsningar här i Skåne. Jag tror inte att vi hade nått ut om vi inte hade jobbat så mycket med att göra det tillgängligt så att unga ser att detta är något man kan göra själv, säger Sofia Månsson.

Hon fortsätter:

– Vi försöker överlag att ha med i tankarna att vi ska kunna nå ut med allt vi gör på olika sätt. Vi måste hitta vägar att synliggöra att vi finns. Man kan inte läsa sig till slöjd, men genom inlägg på till exempel Instagram med ett lättsamt uttryck men ändå med djup och bredd kan vi folkbilda. Och vi ser att vi når en annan publik, vi hör ofta "Det här hade jag aldrig sett om jag inte snubblat in på Instagram".

Nomineringen till Kulturpaletten ser Kalle Forss som ett erkännande för det metodiska arbete som Skånes Hemslöjdsförbund har gjort under lång tid.

– Vi har hela tiden försökt se till att 25 procent av vår verksamhet i både tid och pengar på något sätt tillfaller barn och unga. Skulle vi vinna kommer pengarna att gå till verksamhet för barn och unga och unga vuxna med olika funktionsvariationer.

Text: Sara Reis

Om Region Skånes Kulturpalett

Syftet med Kulturpaletten är att utifrån utvecklingsområdena i Region Skånes kulturplan uppmärksamma verksamheter som arbetar framgångsrikt med målgruppsarbete, publikutveckling och ett inkluderande kulturliv. 2024 har vi fokus på utvecklingsområdet Barn och ungas rätt till kultur och särskilt på unga och unga vuxnas rätt till kultur.

Prissumman är 100 000 kronor. Vilken verksamhet som får priset offentliggörs den 27 november.

Kontakt

Senast uppdaterad: 16 oktober 2024