Vill väcka engagemang för läsning bland barn och unga i Strövelstorp
För att locka ungdomar till mer läsning under sommarlovet vill Ängelholms bibliotek prova på att erbjuda sommarferietjänst där de unga högläser för yngre barn inom förskola och fritidsverksamhet och blir läsande förebilder. Nu påbörjas arbetet genom Experimentspåret "Strövelstorp läser".
Ängelholms bibliotek har beviljats medel inom Experimentspåret för att jobba med ungas och barns läsning i projektet Strövelstorp läser. Vi ställde några frågor till projektledarna Thomas Olsson och Therése Åström på Ängelholms bibliotek.
Hur fick ni idén till Experimentspåret Strövelstorp läser?
Vi som arbetar med ungdomar på Ängelholms bibliotek fick ett uppdrag att starta ett läsfrämjande projekt för ungdomar i Strövelstorp. Eftersom vi fick ett specifikt geografiskt område ställde vi oss frågan: Hur kan vi skapa samverkan mellan aktörer i Strövelstorp i ett och samma projekt? Då vi hade kännedom om initiativet Läsa äger som är ett samarbete mellan skola, förskola och fritidshem, och som verkar för alla barns rätt till en läsande gemenskap, insåg vi att ett projekt av detta slag fast i mindre skala var någonting vi ville prova att starta upp. Närbiblioteket i Strövelstorp ligger dessutom i samma byggnad som Strövelstorps skola och fungerade därför som en naturlig startplattform för projektet. För att kunna dra igång vårt projekt kände vi att vi först behövde undersöka om det finns ett intresse från skola, förskola och fritidshem i Strövelstorp att samarbeta med biblioteket, och därför sökte vi pengar från Experimentspåret för att kunna gå vidare med vår idé.
Vad innebär projektet?
Tanken med vårt projekt Strövelstorp läser är dels att vi vill stärka ungdomars läsning men framförallt deras självförtroende till sin egen förmåga. När skolan är stängd under sommaren är det många unga som inte läser frivilligt och därmed tappar de i sin läsförmåga och får “börja om” lite när skolan börjar igen. För att locka ungdomar till mer läsning under sommarlovet vill vi prova på att erbjuda dem en sommarferietjänst där de högläser för yngre barn inom förskola och fritidsverksamhet, en målgrupp som ofta är en tacksam och icke-dömande publik. Vår tanke är att vi ska träffa ungdomarna under några tillfällen till våren för att prata om varför högläsning är bra, hur man gör på bästa sätt, och för att låta ungdomarna själva få vara med och välja ut de böcker som ska ingå i projektet. Detta vill vi göra för att de ska känna sig delaktiga och väl förberedda när arbetet börjar. Det blir därmed ett meningsfullt sommarjobb som inte bara gynnar dem själva och vi hoppas att vi genom att få igång ett samarbete mellan biblioteket, skola, förskola och fritidshem i Strövelstorp också kan skapa ringar på vattnet.
Hur tänker ni kring er målgrupp?
Projektets ”win-win” är att vi hoppas nå två målgrupper. Dels är det språkutvecklande för både ungdomar och barn att läsa tillsammans och att prata om böcker och bilder, och dels är vi övertygade om att ungdomarna kommer att bli läsande förebilder för barnen. Detta kan stärka ungdomarnas självförtroende och höja intresset för läsningen och även dess status hos båda målgrupper, men kanske framförallt visa att det finns en enorm glädje i att dela berättelser tillsammans! Genom projektet hoppas vi också stärka biblioteket som mötesplats.
Samverkan är helt centralt i ert projekt – på vilket sätt?
Vi tänker att ju fler som engagerar sig i barns och ungas läsning i ett samhälle, desto viktigare känner barn och ungdomar att läsning är. Det är inte bara skolans jobb att se till att unga fortsätter känna att läsning är viktigt, men för biblioteken är inte det lätt att nå de ungdomar som inte redan läser. Vi vill med projektet Strövelstorp läser engagera inte bara skola, förskola och fritidshem, utan har också tagit kontakt med andra aktörer för att under våren kunna ge ungdomarna rätt förutsättningar att inför sommaren känna att de har en viktig roll att spela i det läsfrämjande arbetet med barn.
Tanken med ert Experimentspåret är att det ska leda vidare till något större – berätta hur ni skulle vilja att det utvecklas!
Vi tycker att det skulle vara fantastisk om Strövelstorp läser i framtiden kan utvecklas och täcka hela kommunen och/eller bli en del av de befintliga feriejobben. Vi vill genomföra projektet i liten skala under sommaren 2025 för att se hur vi kan genomföra det i mindre regi, men vi har redan på idéstadie fått positiv input från Ängelholms kommuns arbetsmarknadsenhet som har hand om ferietjänster för ungdomar i kommunen. Det ska bli spännande att se hur projektet faller ut och hur det eventuellt kan anpassas för att i framtiden kunna nå fler barn och ungdomar.
Kontakt
-
Tove Eriksson Mrozowski
Utvecklare bibliotek- E-post: Tove.ErikssonMrozowski@skane.se
- Telefon: 040-675 37 68
-
Ämnesområde:
- Kulturutveckling
- Biblioteksutveckling
- Barn och unga
Senast uppdaterad: 12 november 2024