Green Mobility Shift

I EU-projektet Green Mobility Shift utvecklar Region Skåne tillsammans med Innovation Skåne metoder, processer och verktyg för att öka användandet av supercykelvägarna i Skåne.

Två c7yklar mötes på cykelbana som kantas av en logotype från EU.

Tidigare projekt, som Mobilitet på Tvärs och Framtidens Intelligenta Mobilitet har visat att det inte räcker att bara utveckla cykelinfrastruktur för att öka cykelpendlandet – vi måste också arbeta behovsorienterat och strukturerat med invånarnas resebeteende. I arbetet med resebeteendeförändring och hållbar mobilitet behöver människan och dess behov stå i fokus.  

En gränsöverskridande modell för Öresundsregionen

Tillsammans med Gate 21, Innovation Skåne och ett stort antal aktörer i Öresundsregionen utvecklar vi en dansk-svensk modell, kallad SHIFT. Modellen ska underlätta för medborgarna att ställa om till hållbar mobilitet genom ett fokus på visionsorienterad planering och insatser som involverar medborgarna.

Under tre år kommer projektet jobba med olika typer av medborgarinvolvering för att påverka invånarnas transportval. Fokus ligger på tre olika målgrupper: pendlare till och från arbetsplatser, resande till skola och fritidsaktiviteter samt resande från och till knutpunkter. 

Case: Supercykelvägar

Supercykelvägar i Skåne är ett koncept som Region Skåne, Trafikverket och flertalet kommuner i Skåne har tagit fram. Det handlar främst om att rusta upp och anpassa viktiga cykelstråk för att underlätta pendling. Inom projektet Green Mobility Shift samarbetar Region Skåne och Innovation Skåne kring supercykelvägarna, men med ett annat fokus; beteendeförändringar. Erfarenhet visar att vi är mer benägna att ändra våra resvanor om vi har varit med och utvecklat lösningar som passar för den specifika platsen och där vi själva har testat hur en ny transportform kan fungera i vår vardag. 

I vårt case fokuserar vi på pendlare till och från arbetsplatser. Nästan hälften av alla invånare i Skåne har mindre än 30 minuters cykelväg till sin arbetsplats. Trots det visar Region Skånes publikation Skåneanalysen att endast 10 procent av dem väljer att cykla. Att skapa bättre förutsättningar för fler att använda cykeln vid arbetspendling har stor potential för att minska transportsektorns klimatutsläpp och förbättra folkhälsan. Vi kommer att arbeta med olika företag och invånare i byarna som har supercykelväg in mot en större ort, till exempel Södra Sandby till Lund och Häljarp till Landskrona. På sikt kommer de metoder, arbetssätt och verktyg som testas inom Green Mobility Shift att lyftas in i arbetet med supercykelvägar.

Genom konceptet Supercykelvägar i Skåne testar vi nya sätt att ändra människors resvanor samtidigt som vi skapar långsiktigt värde för kommunerna och deras invånare.

PROJEKTET I KORTHET

Namn:  

Green Mobility Shift 

Mål: 

Skapa en samarbetsmodell för som underlättar övergången till en mer hållbar och demokratisk mobilitet i Öresundsregionen.

Tidsperiod: 

1 augusti 2023 – 31 juli 2026 

Projektpartners: 

Gate 21, Innovation Skåne, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Roskilde Universitet (RUC), Lunds universitet/K2, Skånetrafiken, Movia, Region Skåne, Region Sjælland, Ballerup Kommune, Brøndby Kommune, Danmarks Idrætsforbund, Gladsaxe Kommune, Röstånga Tillsammans, Sjöbo Kommun, Vallensbæk Kommune.  

Finansiär: 

Projektet medfinansieras av Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak. (interreg-oks.eu)

 

 

Senast uppdaterad: 19 september 2024

Fick du hjälp av informationen på denna sida?