Stöd för affärsutveckling och strategisk kompetensförsörjning
Metoden Mind the Gap hjälper företag som vill utveckla sina affärer och få en tydligare bild av vilken kompetens som behövs på vägen. Metoden tydliggör och kopplar samman företagets affärsstrategi med behovet av rätt framtida kompetens.

För små och medelstora företag
Många små och medelstora företag upplever att det är svårt att hitta rätt kompetens för att växa och utvecklas. Metoden Mind the Gap hjälper företag ta sig an sin kompetensförsörjning strategiskt och strukturerat, så att de har bättre förutsättningar att lyckas med sina tillväxtplaner.
Anders Elmevik, näringslivsutvecklare på Region Skåne, beskriver hur metoden Mind the Gap går till.
Så går Mind the Gap till
Mind the Gap vänder sig i första hand till arbetsgivare med minst 5 anställda som ska ta nästa steg i sin tillväxt. Syftet är att öka förståelsen för hur man kan utveckla sin affär och arbeta mer strategiskt med kompetensförsörjning. Med ökad kunskap om framtida affärsmål och specifika kompetensbehov kan arbetsgivaren bli tydligare i sin beställning av kompetensutveckling av befintlig personal eller vid rekrytering av nya medarbetare.
Det digitala verktyget innehåller två workshoppar som tydliggör och kopplar samman företagets affärsstrategi med behovet av rätt kompetens. Det finns även en särskild workshop för Hållbarhet.
Workshop 1 – Formulera affärsmål
Under workshop 1 tar företaget en titt in i framtiden och sätter konkreta mål för verksamheten. Om företaget redan har formulerat affärsmål går de direkt till workshop 2.
Workshop 2 – Identifiera kompetensbehov
Under workshop 2 konkretiserar företaget vilka kompetenser som behövs för att nå målen, och huruvida företaget ska kompetensutveckla befintlig personal eller rekrytera ny. Workshop 2 resulterar i en tydlig handlingsplan.
Om du vill använda Mind the Gap
Om du vill ha hjälp med att använda Mind the Gap kan du kontakta IUC Syd, Almi eller Media Evolution. Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplatser.
Verktyget Mind the Gap
Mind the Gap (mindthegap.skane.se)
Erfarenheter från två företag
Jape Produkter och Idus är två företag som använt Mind the Gap. Ta del av deras erfarenheter.
Pia af Klinteberg, VD på Jape Produkter, berättar om sina erfarenheter av Mind the Gap.
Företaget Idus har testat Mind the Gap.
Så togs metoden fram
Mind the Gap har skapats och utvecklats av Region Skåne i samarbete med IUC Syd och Almi Skåne med finansiering från Tillväxtverket, Interreg Nordsjöprogrammet och Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrak. Region Skåne äger verktyget och plattformen där Mind the Gap tillgängliggörs.



Kontakt
-
Anders Elmevik
Näringslivsutvecklare- E-post: Anders.Elmevik@skane.se
Senast uppdaterad: 6 maj 2025
Fick du hjälp av informationen på denna sida?