Stöd för affärsutveckling och strategisk kompetensförsörjning

Metoden Mind the Gap hjälper företag som vill utveckla sina affärer och få en tydligare bild av vilken kompetens som behövs på vägen. Metoden tydliggör och kopplar samman företagets affärsstrategi med behovet av rätt framtida kompetens.

Mind the Gap dekorativ bild

För små och medelstora företag

Många små och medelstora företag upplever att det är svårt att hitta rätt kompetens för att växa och utvecklas. Metoden Mind the Gap hjälper företag ta sig an sin kompetensförsörjning strategiskt och strukturerat, så att de har bättre förutsättningar att lyckas med sina tillväxtplaner.

Anders Elmevik, näringslivsutvecklare på Region Skåne, beskriver hur metoden Mind the Gap går till.

Så går Mind the Gap till

Mind the Gap vänder sig i första hand till arbetsgivare med minst 5 anställda som ska ta nästa steg i sin tillväxt. Syftet är att öka förståelsen för hur man kan utveckla sin affär och arbeta mer strategiskt med kompetensförsörjning. Med ökad kunskap om framtida affärsmål och specifika kompetensbehov kan arbetsgivaren bli tydligare i sin beställning av kompetensutveckling av befintlig personal eller vid rekrytering av nya medarbetare.

Det digitala verktyget innehåller två workshoppar som tydliggör och kopplar samman företagets affärsstrategi med behovet av rätt kompetens. Det finns även en särskild workshop för Hållbarhet.

Workshop 1 – Formulera affärsmål

Under workshop 1 tar företaget en titt in i framtiden och sätter konkreta mål för verksamheten. Om företaget redan har formulerat affärsmål går de direkt till workshop 2.

Workshop 2 – Identifiera kompetensbehov

Under workshop 2 konkretiserar företaget vilka kompetenser som behövs för att nå målen, och huruvida företaget ska kompetensutveckla befintlig personal eller rekrytera ny. Workshop 2 resulterar i en tydlig handlingsplan.

Om du vill använda Mind the Gap

Om du vill ha hjälp med att använda Mind the Gap kan du kontakta IUC Syd, Almi eller Media Evolution. Du hittar kontaktuppgifter på deras webbplatser.

Verktyget Mind the Gap

Erfarenheter från två företag

Jape Produkter och Idus är två företag som använt Mind the Gap. Ta del av deras erfarenheter.

Pia af Klinteberg, VD på Jape Produkter, berättar om sina erfarenheter av Mind the Gap.

Företaget Idus har testat Mind the Gap.

Så togs metoden fram

Mind the Gap har skapats och utvecklats av Region Skåne i samarbete med IUC Syd och Almi Skåne med finansiering från Tillväxtverket, Interreg Nordsjöprogrammet och Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrak. Region Skåne äger verktyget och plattformen där Mind the Gap tillgängliggörs.

Logotyp Tillväxterket
Logotyp Interreg North Sea Region
Logotyp Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak

Kontakt

Senast uppdaterad: 6 maj 2025

Fick du hjälp av informationen på denna sida?