Företagsklimat i näringslivet
För Region Skåne är det viktigt att bidra till att hela Skåne har ett gott företagsklimat. Detta är en förutsättning för ett konkurrenskraftigt näringsliv.

Det ska vara enkelt att driva företag, hinder bör undanröjas och serviceinriktad myndighetsutövning ska vara i fokus. Sedan 2020 har vi genomfört en särskild satsning för att förbättra företagsklimatet i Skåne. Tillsammans med Skånes 33 kommuner har vi utvecklat metoder, tagit fram verktyg och ökat kunskapen om vad ett bra företagsklimat innebär. Nu fortsätter arbetet med kunskapsdelning, fortsatt utveckling och implementering av verktyg.
Vad är ett bra företagsklimat?
Företagsklimat kan definieras som summan av de institutioner, attityder, regler och kunskaper som möter en företagare i vardagen. En viktig del för att öka tillväxten är att minimera det som ofta beskrivs som ”regelkrångel” av ett företag.
Skånes näringslivsklimat ska bli Sveriges bästa
I Region Skånes regionala utvecklingsstrategi för Skåne (RUS) fastställs att
Skåne ska bli en stark och hållbar tillväxtmotor. Målet – och ett prioriterat
område - är att Skåne ska vara den region som har Sveriges bästa
näringslivsklimat.
I Skåne arbetar vi med två verktyg och utbildningskoncept som stöd till kommunerna för att utveckla det lokala företagsklimatet: MalmöLundregionens ”Inte bara trevlig” samt materialet ”Motiverande samtal” som utvecklats av Familjen Helsingborg, Region Skånes tillhandahåller utbildningsmaterialen till samtliga 33 kommuner som ett led i arbetet med att utveckla företagsklimatet i hela Skåne.
Skåne ska bli mer än bara trevligt i en regional satsning på näringslivsklimat (pdf, nytt fönster)
Senast uppdaterad: 27 januari 2025
Fick du hjälp av informationen på denna sida?