Södra stambanan (Malmö-Hässleholm-Alvesta)
Södra stambanan är en av Sveriges viktigaste järnvägsförbindelser för person- och godstransporter. Åtgärder krävs i Skåne, främst mellan Hässleholm och Lund, för att upprätthålla spårens funktionalitet och stärka den regionala, nationella och internationella tågtrafiken.
Kapaciteten på Södra stambanan upp till Hässleholm och vidare mot Alvesta måste klara en ökande efterfrågan på järnvägstransporter och för att Sverige ska uppfylla EU:s krav på funktionalitet i det transeuropeiska transportnätverket TEN-T (Scan-Med-korridoren) i passagen genom Öresundsregionen. Ökad spårkapacitet är en förutsättning för att kunna utveckla och bedriva en robust och tillförlitlig tågtrafik.
I oktober 2023 beslutade regeringen att ge Trafikverket uppdraget att börja planera för att bygga ytterligare två spår mellan Hässleholm och Lund för att förbättra pendling och öka kapaciteten för godstransporter. De nya spåren ska utformas för hastigheter upp till 250 kilometer i timmen. I direktivet förväntas Trafikverket föra dialog med berörda parter som kommuner, myndigheter och andra organisationer samt ta hänsyn till genomförbarhet baserat på regionala och lokala ståndpunkter som det råder en bred samsyn kring.
Södra stambanan mellan Malmö och Hässleholm har idag en av de största kapacitetsbristerna i landets järnvägsnät. Den är avgörande för att tågtrafiken ska fungera i södra Sverige men även nationellt. Redan idag är kapacitetstaket nått och det finns inte plats för mer trafik eller tidsluckor för underhåll, vilket drabbar resenärer och näringsliv hårt, inte bara i Skåne.
Region Skåne och berörda skånska kommuner har tillsammans enats om ett positionspapper ”Positionspapper för utbyggnad av spårkapaciteten genom Skåne/Lund-Hässleholm". Positionspapperet visar på enighet om att det krävs två nya spår (totalt fyra spår) mellan Hässleholm och Lund.
Även i Greater Copenhagens trafikcharter och Regionsamverkan Sydsveriges positionspapper ”Ett enat Sydsverige skapar ett starkt Sverige” är sträckan en utpekad som en prioriterad åtgärd för kommande nationella planer. En utbyggnad av två nya spår Hässleholm - Lund bör därför prioriteras högt för att undanröja de stora flaskhalsarna i det nationella och regionala järnvägssystemet och i den av EU prioriterade ScanMed-korridoren.
Kontakt
-
Martin Risberg
Infrastrukturstrateg- E-post: Martin.Risberg@skane.se
-
Magdalena Nilsson
Infrastrukturstrateg- E-post: Magdalena.E.Nilsson@skane.se
-
Nicolas Cronberg
Infrastrukturstrateg- E-post: Nicolas.Cronberg@skane.se
Senast uppdaterad: 22 januari 2024
Fick du hjälp av informationen på denna sida?