Cirkusspråka
Cirkusspråka är en forskningsbaserad metod som ger skolpersonal konkreta redskap för att skapa undervisning där elevernas rörelse, språk, inflytande och kreativitet står i fokus. Genom lekfulla och utforskande cirkusaktiviteter får deltagande pedagoger kunskap om hur fysisk aktivitet kan utformas och bedrivas så att nyfikenhet, kreativitet och delaktighet genomsyrar lärandet.
Cirkusspråka tar avstamp i barnkonventionen och skolans uppdrag, med utgångspunkt i att alla barn ska få göra sin röst hörd, vara med och bestämma samt uttrycka sig på olika sätt och utveckla sin initiativförmåga. Samtidigt som eleverna tränar motoriska färdigheter får de vara kreativa, medskapande och använda sina olika språkliga resurser. Metodens fokus är fysisk aktivitet som bygger på upplevelse snarare än prestation – alla elever ges möjlighet att röra sig, uttrycka sig, påverka och vara medskapande utifrån sina egna förutsättningar.
Metoden har utvecklats och forskats fram av Matilda Lindberg, fil.dr i idrottsvetenskap. Hennes avhandling finns att läsa här: Exploring ways of empowering pupils in physical education through circus : an action research project. (diva-portal.org)
Målgrupp
Fortbildningen i Cirkusspråka riktar sig till skolpersonal som arbetar med barn i förskoleklass till årskurs 6. Den passar all pedagogisk personal som vill utveckla sin undervisning med fokus på rörelse, språk, kreativitet och elevinflytande.
Så här går det till:
Fortbildningen i Cirkusspråka består av tre workshops à 90 minuter. Under dessa tillfällen får skolpersonal:
• Prova cirkusaktiviteter under lekfulla och utforskande former.
• Utforska hur ett nyfiket och kreativt förhållningssätt till rörelse kan främja elevers medbestämmande, språk och kreativitet.
• Reflektera tillsammans kring hur undervisningen kan bedrivas på ett inkluderande sätt, bland annat för att ge eleverna positiva upplevelser av att vara fysiskt aktiva.
Workshopparna är inkluderande – alla kan delta utifrån sina förutsättningar, och ingen tidigare erfarenhet av cirkus krävs.
Mål
Målet med Cirkusspråka är att ge skolpersonal:
• Kunskap om hur rörelse, språk och inflytande kan vävas samman i undervisningen.
• Erfarenhet av ett elevcentrerat och kreativt arbetssätt där alla elever deltar utifrån sina förutsättningar.
• Redskap för att utforma undervisning som främjar inkludering, demokratiska värden och barns rätt till delaktighet.
• Inspiration till att skapa undervisning som ger elever positiva upplevelser av fysisk aktivitet, där det inte finns ett rätt eller fel – utan utrymme för utforskande, kreativitet och möjligheter att uttrycka sig på olika sätt.
Erbjudande
Kostnadsfri fortbildning i metoden Cirkusspråka för skolpersonal (förskoleklass till årskurs 6) i form av tre workshops á 90 minuter.
Kontaktuppgifter
Matilda Lindberg, grundare Cirkusspråka
matilda@cirkusspraka.se
Telefon: 070-261 88 41
Senast uppdaterad: 30 juli 2025
Fick du hjälp av informationen på denna sida?