Headon siktar internationellt
Frisörkedjan Headon från Malmö har de senaste åren arbetat målmedvetet med att lansera sin egen produktserie. Nu tar företaget nästa steg och satsar på en internationell expansion med stöd av en internationaliseringscheck från Region Skåne.

Våren 2024 lanserades de första åtta produkterna, framtagna av Headons egna frisörer och producerade i Sverige. Lanseringen möttes av positiv respons, vilket gav företaget inspiration att hålla tempot uppe och sikta på marknader utanför Sveriges gränser.
Konkurrens på en global hårvårdsmarknad
Att ta sig in på den globala marknaden är ingen lätt uppgift. Hårvårdsbranschen präglas av hård konkurrens och höga krav på kvalitet och varumärkesbyggande. Skandinaviska märken har ett starkt rykte internationellt, men det krävs ett gediget arbete för att tränga igenom bruset. Med stödet från Region Skåne har Headon valt att anlita en ledande byrå för global expansion som heter Diamon. Med deras expertis och omfattande kontaktnät får Headon den support som krävs för att nå rätt distributörer och agenturer på internationella marknader.
– Samarbetet med Diamon gör att vi kan fokusera på det vi gör bäst – att skapa fantastiska produkter – medan vi får stöd att effektivisera vår expansion. Det här är bara början på vår resa, säger Henrik Danielsson grundare av Headon.
Etablering på nya marknader under 2025
Internationaliseringscheckarna är en del av Region Skånes satsning på att stärka skånska företags konkurrenskraft och hjälpa företag att börja exportera till andra länder. Målet för Headon är att etablera sig på två till tre nya internationella marknader under 2025. Förutom ökad synlighet och försäljning ser företaget satsningen som en möjlighet att bygga långsiktiga relationer och positionera sig som en ledande aktör inom hållbar hårvård.
– Stödet från Region Skåne är helt avgörande för att vi ska kunna ta det här steget. Vi har sedan starten valt att finansiera vår produktsatsning utan externa investerare för att behålla full kontroll över vårt varumärke. Tack vare internationaliseringscheckarna kan vi nu förverkliga våra internationella ambitioner, säger Henrik Danielsson.
Är du redo att ta nästa steg i ditt företagande?
Då kan du ansöka om en affärsutvecklingscheck – ett finansiellt stöd för att satsa utomlands, digitalisera, bli mer hållbara eller utveckla nya produkter och tjänster. Affärsutvecklingscheckarna är ett initiativ från Region Skåne tillsammans med flera andra aktörer i regionen som ger företag chansen att ansöka om upp till 250 000 kronor i stöd. Affärutvecklingscheckar finansieras av EU-medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden.
Senast uppdaterad: 23 april 2025
Fick du hjälp av informationen på denna sida?