Utveckling Skåne

Publicerad: 21 augusti 2025

Region Skåne stärker Skånes STEM-kompetens genom stöd i jämställdhet och inkludering

Skåne står liksom Sverige och hela Europa inför ett stort underskott på personer med kompetens inom STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). En stor utmaning är att kvinnor och icke-binära är underrepresenterade i många yrken inom naturvetenskap och teknik. Jämställdhetsutmaningen får stort fokus i Region Skånes regionala utvecklingsinsatser.

Elev i tekniskt gymnasium. Bild från Teknikföretagens Bredda Bilden-bildbank, fotograf Maja Brand.

– Vi ser att utbildningsval, yrkesval och även karriärsutveckling inom STEM påverkas av normer och strukturer, hela vägen från förskola till arbetsliv. På Regional utveckling satsar vi på att stärka förmågan hos aktörer i Skåne att jobba mer effektivt med inkludering och jämställdhet, säger Ingrid Weimars Reader, näringslivsutvecklare och projektledare för STEM UP på Region Skåne, Regional utveckling.

STEM UP och Kompetensförsörjning för Skånes elektrifiering är två exempel där Regional utveckling integrerat ett jämställdhetsfokus. Jämställdhet är en nyckel i målet att öka tillgången till STEM-kompetens i Skåne som båda projekten handlar om. Tillgången är avgörande för att klara den gröna och digitala omställningen, vilket även är essentiellt för Skånes konkurrenskraft och framtida tillväxt. För att få fokus på det som gör skillnad inom området jämställdhet har Region Skåne knutit forskare inom området till STEM-satsningen och Jämställd Utveckling Skåne (JUS) är en partner i båda nämnda projekt.


Positiva effekter av jämställdhetsarbete

Natasha Wrang på JUS berättar om varför det är viktigt att jobba med jämställdhet och hur man gör det på ett långsiktigt sätt, som stärker förmågan att attrahera, behålla och utveckla medarbetare:

– Företag som satsar på inkluderande arbetsmiljöer och jämställdhet på sina arbetsplatser rapporterar ökad innovation, bättre teamdynamik och förbättrad ekonomisk avkastning.

För effekt på lång sikt betonar Natasha att det är viktigt att bygga strukturer och system som håller över tid – att förändra normer kring utbildningar och yrkesval, att tänka nytt kring hur arbetsgivare rekryterar och utvecklar kompetens, och att bjuda in fler perspektiv när vi utvecklar vår framtid. 

– Men även små steg kan göra stor skillnad, till exempel att införa flexiblare arbetstider, skapa inkluderande omklädningsrum eller förändra hur man presenterar studie- och yrkesmöjligheter inom STEM, säger Natasha.  


Konkreta insatser för att stärka skånska aktörer

För Region Skåne handlar det om att synliggöra både utmaningarna och möjligheterna, dela kunskapen från regionala samhällsanalyser men också från omvärlden, berättar Ingrid. Hon lyfter också fram vikten av konkreta insatser för att stärka skånska aktörers förmåga att jobba mer inkluderande.

Två exempel från Regional utvecklings STEM-satsning är kompetensutveckling för studie- och yrkesvägledare (SYV), en viktig grupp som vägleder unga, och ett självskattningsverktyg för företag, som tas fram tillsammans med JUS.
Natasha berättar mer om insatserna JUS är med och utvecklar:

– För SYV ska vi ta fram ett behovsstyrt stöd i hur de också ska kunna motivera till utbildningsval utanför det könsstereotypa. Och för företagen och organisationerna som sitter med kompetensbehovet, utvecklar vi ett verktyg som synliggör normer kopplat till kön och makt i företagsstrukturen och var inkluderingen behöver stärkas.

Det handlar mycket om att börja ställa rätt frågor, förklarar Natasha och ger några exempel: ”Vilka får synas? Vem är den typiska STEM-personen hos oss – och varför? Vad behöver vi göra för att fler ska känna sig välkomna? Vad signalerar vår kommunikation, vår rekrytering och arbetsmiljö om vem som känner sig hemma här?”

Under kommande år ska självskattningsverktyget testas innan Region Skåne gör det tillgängligt för fler.

Fakta/ könsobalans inom STEM i Skåne:

  • Examinerade från Teknikprogrammet på gymnasiet: 85 procent killar.
  • Examinerade från El- och energiprogrammet på gymnasiet: 97 procent killar.
  • Tjejer med höga matematikbetyg väljer ofta bort ingenjörsutbildningar.
  • På arbetsplatser dominerar män fortfarande STEM-yrken – särskilt i ledande roller.

Källor och fördjupning:

Senast uppdaterad: 21 augusti 2025