Utveckling Skåne

Publicerad: 24 november 2025

Pilotprojekt: Feriepraktikanter med läsfrämjande uppdrag

Sommar innebär sol, ledig tid och återhämtning för de flesta, men för bibliotek och fritidsverksamhet betyder det färre medarbetare och fler besökare i verksamheterna. Det har gjort behovet av nya grepp tydligt. Därför har Staffanstorps bibliotek genom Experimentspåret genomfört ett pilotprojekt med feriepraktikanter med fokus på läsfrämjande.

Från bokuppsättning till berättarglädje- Läsa äger i Staffanstorp

I flera år har man på biblioteket i Staffanstorp sett potentialen i att låta feriepraktikanterna bidra med mer än traditionella bibliotekssysslor och i stället bli aktiva medskapare av sommarens kultur- och fritidsutbud, men personalresurser har saknats. Parallellt har rörelsen Läsa äger, som startade i Botkyrka, vuxit fram, och idag sommarjobbar ungdomar som läsande förebilder för yngre barn i mer än 50 kommuner.

Våren 2025 visade samtal mellan biblioteket, fritidsverksamheten och utbildningsförvaltningen att det fanns en samsyn om behovet av nya arbetssätt med feriepraktikanterna, samtidigt som man ville motverka sommarens lästapp. Läsa ägers stöd och vägledning, finansierat av Bonnier­stiftelsen, bygger på tvärprofessionellt arbete och gav en grund för att utveckla ett gemensamt arbetssätt med läsinspiratörer. Tiden var för knapp för att dra igång Läsa äger i full skala och idén att undersöka modellen i projektform föddes.

Experimentspåret: Att utforska Läsa äger som modell

Projektet möjliggjordes av Region Skånes Experimentspår. Biblioteket kunde anställa en handledare med kompetens inom skola och estetiskt skapande, och ytterligare en bibliotekarie stöttade upp. Konceptet Läsa äger främjar både läsning och rörelse, och i detta projekt lades även särskild tonvikt på kreativt skapande. Utbildningsförvaltningen kunde inte administrera riktade praktikansökningar till Läsa äger, men tog emot fler praktikanter än vanligt. 

 Under tre sommarlovsveckor 2025 utgick elva praktikanter från biblioteket och besökte i par förskolor och fritidshem för att läsa högt på förmiddagarna och hålla i skapande aktiviteter på eftermiddagarna. På fritidsgården ledde praktikanterna kreativa aktiviteter med koppling till litteratur och läsning. Praktikanterna besökte även friluftsbadet under de varmaste junidagarna och erbjöd sommarlovsfirande barn högläsning och skapande.

Läsande förebilder i praktiken

Inför praktiken fick ungdomarna utbildning och handledning, bland annat genom en workshop med Teater Sagohuset med syftet att ge ungdomarna redskap för att levandegöra berättelser och våga ta plats.

 Ungdomarna utvärderade löpande allt från utbildningsdag och schema till upplägg och litteratur. En skillnad från Läsa ägers ordinarie modell var att ungdomarna i projektet inte var stationerade på samma förskola eller fritidshem under hela perioden utan endast ett par dagar åt gången. Det innebar att de behövde skapa nya relationer och bekanta sig med ny personal flera gånger. En praktikant skrev i sin utvärdering:

“Jag har blivit bättre på att prata med människor jag inte känner. Det är förvånansvärt enkelt.”

 Projektet visade att ungdomarna behövde stöd i både självförtroende och högläsning, särskilt då de inte själva valt sin praktik. På biblioteket handleddes praktikanterna i högläsning och fick både förslag på böcker och utrymme att själva välja. En praktikant reflekterade under praktiken:

“Jag kunde utveckla min förmåga att läsa mer inlevelsefullt och komma på fler frågor i förväg, så att barnen inte tappar fokus lika lätt.”

Sommaren 2026 kommer alla förskolor och fritidshem i Staffanstorps kommun att delta i Läsa äger i full skala med praktikanter som läsinspiratörer på förskolor och fritidshem.

Erfarenheter och vägen framåt för Läsa äger i Staffanstorp

Pilotprojektet visade vikten av att förankra projektet så långt som möjligt i hela verksamheten, så att alla vuxna som arbetar med ungdomarna har samma förståelse för praktikanternas uppdrag. Ungdomarna behöver handledning, trygghet och träning, och högläsningen får gärna vara systematiserad.  Projektet tydliggjorde också hur ungdomarna växte när de fick bemästra svåra uppgifter. Att arbeta som läsinspiratör under sitt första sommarjobb är ett kvalificerat uppdrag som kräver engagemang från alla vuxna medarbetare.

Läsa äger är verkligen ett tillsammansarbete, och projektformen sommaren 2025 stärkte samarbetet mellan förvaltningar och verksamheter. Projektet belyste hur kommunens barn och unga är ett gemensamt ansvar, och med dessa erfarenheter ser vi fram emot en fullskalig gemensam satsning sommaren 2026.

Senast uppdaterad: 24 november 2025