Utveckling Skåne

Publicerad: 15 december 2025

Barn blir konstnärliga medskapare genom ny metod på Oxiebiblioteket

Vad händer om man kombinerar Shared reading med gestaltande? I projektet Shared Embodiment samverkar Banditsagor och Oxiebiblioteket och låter barn bli medskapare till en scenkonstföreställning. Samtidigt får barnen ta del av både Shared reading och gestaltande som utvecklas till en ny metod, Shared Embodiment. Sofia Junes, bibliotekarie på Oxiebiblioteket och Frida Kärvegård, producent på Banditsagor berättar mer om projektet.

Berätta om projektet Shared Embodiment!

Det började med att vi från Banditsagor sökte ett folkbibliotek att samarbete med, för att vi var nyfikna på vad ett fördjupat arbete på ett bibliotek kunde innebära. Banditsagor har ett gott rykte på bibliotek runt om i Skåne eftersom vi har spelat många föreställningar på bibliotek, både för vuxna och barn, i mer än tio år.

Oxiebiblioteket nappade på vårt förslag, och idén till själva projektet Shared Embodiement fick vi när vi träffade Sofia Junes, bibliotekarie på Oxiebiblioteket, och började spåna ihop. Sofia är utbildad läsledare och jobbar med barn och unga. Vi bestämde oss för att utgå från boken Lisbet och Sambakungen av Emma Karinsdotter.

Syftet med projektet är att göra barn delaktiga i att uttrycka sig genom litteratur och teater i övergången från förskola till skola. Vi vill stärka barns identitet som medskapare av konst och kultur, och kommer använda oss av en redan väl utvecklad metod för att skapa en egen gren inom den.

I projektet samverkar förskola, skola, bibliotek och scenkonstgrupp. Vilka är fördelarna eller effekterna med att samverka? 

De barn som är med i projektet, en förskolegrupp med femåriga barn från Oxievångs förskola och elever från årskurs 1 på Oxievångsskolan blir konstnärliga medskapare i sitt närområde. Genom att vara med i projektet påverkar de platsen där de bor och går i förskola och skola. Vi tror att det kommer att vara stärkande för barnen. De lämnar sitt konstnärliga avtryck i Oxie!  

Vi tycker att det ska bli roligt att arbeta med barn från förskola och skola samtidigt. Istället för att separera grupperna, för vi dem samman. De har mycket att ge varandra.  

Biblioteket är en bra plats för femåringarna, sjuåringarna, biblioteket och Banditsagor att mötas på. Femårsgruppen och sjuårsgruppen har tidigare varit på biblioteket. Det är en välkänd plats för dem. Med andra ord är det en perfekt plats att prova något nytt på!  

Tillsammans med Banditsagor får barnen upptäcka en spännande konstform och får lära känna de många olika roller inom scenkonst. Vi är säkra på att det finns en hel del nyfikenhet hos barnen. Vad händer egentligen på en scen? Och vad händer bakom kulisserna? 

Barnen får vara med på en textläsning ur Lisbet och Sambakungen som sträcker sig utanför de vanliga läsramarna. Inom Shared reading lyfts de visuella intrycken lika mycket som de textuella. En vidgande läsning! 

Vad får de medverkande barnen med sig från projektet?

Barnen kommer från två olika håll, en grupp med femåringar från förskolan, och en grupp med sjuåringar från skolan. Vår tanke med projektet är att de äldre barnen kan reflektera och berätta om övergången från förskola till skola för de yngre barnen, eftersom detta är ett av de största teman i boken som vi utgår från. 

Barnen kommer att få vara med i urvalet av bilder från boken som vi sedan kommer att arbeta kring i vårt första möte på Oxiebiblioteket. I vårt andra möte kommer vi att nyfiket upptäcka hur en gemensam läsning kan utvecklas till en slags gemensam gestaltning. Därefter ses vi ytterligare en gång, och då kommer fokus att ligga på någon annan konstnärlig del av skapandet av en teaterföreställning, som till exempel scenografi, eller musik. 

Vi hoppas stärka barnens kreativitet och självkänsla genom projektet, och att projektet hjälper dem att känna sig som en viktig del av samhället. Vi önskar också att biblioteket blir en självklar och välkomnande plats att vistas på för de som inte är vana besökare.

Hur kommer resultaten från projektet att spridas? 

Eftersom vi provar en ny metodutveckling, att kombinera Shared reading och gestaltning med varandra, är dokumentationen särskilt viktig. Vi vill skapa ett material som kan användas av andra som är nyfikna att arbeta med Shared Embodiment. Precis som projektet vill vi att materialet ska vara lekfullt och enkelt att ta till sig. Materialet ska kunna användas av flera olika områden.

Vi kommer också att bjuda in folkbibliotek, scenkonstgrupper och andra aktörer till en workshop. Vår tanke är att deltagarna själva kommer att få prova på metoden Shared Embodiment i olika workshops.  

Vad ser ni mest fram emot?

Att träffa barnen och få skapa med dem! Vi ser också fram emot att hålla i den första gemensamma läsningen och se åt vilken riktning barnen är mest intresserade att gå. Med vår samlade erfarenhet av att jobba med barn och unga, både från biblioteket och teatergruppens håll, känner vi oss trygga med att lyssna på och leda barnen åt en gemensam riktning som är givande för alla. 

Vi ser också fram emot att utforska vad den etablerade metoden Shared Reading kan utvecklas till när man tillsätter ingredienser från teater- och gestaltningsvärlden. 

 

 

Kontakt

Anna Lundqvist Nilson

Utvecklare bibliotek

Senast uppdaterad: 15 december 2025