Tillgänglighet och infrastruktur

För att gynna en mångfald av goda livsmiljöer behöver Skåne nyttja regionens alla delar. Genom att binda samman regionen och förbättra tillgängligheten – med en digital- och transportmässig infrastruktur – kan ett sammanhållet Skåne skapas.

Ett stort antal arbetstillfällen kan med kollektivtrafik nås inom ett rimligt tidsintervall, men fortfarande råder det skillnader mellan olika platser i regionen. Det är framför allt runt Malmö, Lund och Helsingborg som störst antal arbetstillfällen finns. Antalet resor med kollektivtrafik ökade kraftigt åren före pandemin men föll drastiskt under 2020. Sett till den digitala infrastrukturen har andelen hushåll med tillgång till bredband ökat kraftigt. Men det finns fortfarande stora skillnader mellan stad och landsbygd.

Tillgänglighet till och med kollektivtrafik

Tillgång till kollektivtrafik varierar stort för Skånes befolkning beroende på var man är bosatt, med en högre tillgång i västra Skåne. Tillgängligheten till arbetstillfällen via kollektivtrafik varierar också mellan olika geografiska platser i Skåne där tillgängligheten över lag är bättre i Skånes västra delar då ett stort antal av länets arbetstillfällen finns i Malmö, Lund och Helsingborg. Också tillgängligheten till regionens regionala kärnor med kollektivtrafik varierar. Skånes centrala delar har sämre tillgänglighet till närmsta regionala kärna med kollektivtrafik inom 45 minuter.

Tillgänglighet till kollektivtrafik

Det är stora skillnader i tillgång till kollektivtrafik beroende på var i regionen man är bosatt. Sett till den del av befolkningen som är bosatt utanför tätort är det framför allt de västra delarna med en större andel av befolkningen som har enkel tillgång till kollektivtrafik. Med enkel tillgång till kollektivtrafik avser att befolkningen har en hållplats som har en turtäthet motsvarande minst en avgång i timmen mellan 06:00 och 20:00 inom en kilometer. Sett till befolkningen bosatt inom tätort kvarstår ungefär samma mönster, men med en något bättre tillgång till Skånes centrala och östliga kommuner.

Andel med enkel tillgång till kollektivtrafik inom en kilometer

Tillgänglighet till arbete

Tillgängligheten till Skånes arbetsställen via kollektivtrafik varierar mycket beroende på var bostället i länet är. Enligt en studie som genomfördes med Region Skånes tillgänglighetsmodell 2018 når medelskåningen via kollektivtrafiken cirka 20 procent av alla arbetstillfällen i Skåne inom 45 minuter. Skillnaderna mellan olika delar av Skåne är stora och då ett stort antal av länets arbetstillfällen finns i Malmö, Lund och Helsingborg är tillgängligheten över lag bättre i västra Skåne. Från området kring Lunds centralstation nås cirka 57 procent av Skånes arbetstillfällen, medan de boende i centrala Simrishamn når cirka 2 procent. Mellan åren 2014 och 2018 ökade antalet arbetstillfällen som kan nås med kollektivtrafik inom 45 minuter mest i sydvästra Skåne. En större minskning skedde vid Landskrona och in mot landet. Detta skulle kunna bero på ändrade tåglinjer.

Förändring i antalet arbetstillfällen som nås med kollektivtrafik 2014 - 2018

Hugå_arbetstillfällen_2014_2018.png

Tillgänglighet till Skånes regionala kärnor och tillväxtmotorer

Skånes regionala kärnor och tillväxtmotorer är Malmö, Lund, Helsingborg, Kristianstad, Hässleholm, Helsingborg, Landskrona, Ängelholm, Trelleborg och Ystad. De regionala kärnorna är större orter med betydelse för sitt omland vad gäller arbetstillfällen, service samt handels- och kulturutbud. Tillväxtmotorerna förser regionen med ett kunskapsintensivt näringsliv, högre utbildning, specialistsjukvård och ett brett handels- och kulturutbud och har en viktig roll för att driva utvecklingen i Skåne. Tillgängligheten till närmsta regionala kärna eller tillväxtmotor med kollektivtrafik inom 45 minuter skiljer sig mellan Skånes delar. Det är framför allt de västra delarna av Skåne som har god tillgång, medan tillgängligheten sjunker för regionens centrala och östra delar.

Tillgänglighet till Skånes regionala kärnor och tillväxtmotorer

Kollektivtrafikresor

Coronapandemin dämpade resandet med kollektivtrafiken rejält. Trenden innan pandemins utbrott var dock mycket positiv där framför allt antalet tågresor ökade.

Coronapandemin fick resandet med kollektivtrafiken att drastiskt falla efter 2019. Totala antalet resor sjönk med 42 procent mellan 2019 och 2021. Under 2022 återhämtade resandet med kollektivtrafik sig, men är fortfarande inte uppe på förpandemiska nivåer. Trenden innan pandemin var däremot positiv och en kraftig ökning i antalet resor med kollektivtrafik kunde ses. Sedan 2004 har antalet resor ökat med 74 procent. Åren innan pandemin var det framför allt tågresor som ökade, men också stadsbuss- och regionbusstrafiken hade en positiv utveckling.

Enligt kollektivtrafikbarometern ligger marknadsandelarna för kollektivtrafiken uppskattningsvis på 21 procent av det motoriserade resandet. Det är en minskning från föregående mätning då marknadsandelarna för kollektivtrafiken uppskattningsvis låg på 32 procent.

Bredband

De senaste åren har det skett en kraftig ökning av andelen hushåll och arbetsställen med tillgång till bredband. Det råder dock stora skillnader mellan stad och landsbygd, där en lägre andel av hushållen på landsbygden har tillgång till bredband.

Det finns inga bestämmelser som reglerar hur hög överföringshastigheten minst måste vara för att få kallas bredband. Normalt ger bredbandsuppkoppling möjlighet att hämta och skicka stora mängder digital information som telefoni, bilder och musik. Med tillgång till bredband menas att ett internetabonnemang kan beställas till hushållet eller arbetsstället på kort tid och utan särskilda kostnader. En väl utbyggd bredbandsinfrastruktur bidrar till att det är möjligt att bo och verka överallt. Under perioden 2017-2021 har andelen hushåll med tillgång till, eller absolut närhet till, bredband om 1000 Mbit/s ökat från 86,2 procent till dagens 97,4 procent. Ökningen för arbetsställen under samma period har fått från 76 procent till 94,6 procent. Den stora ökningen har drivits av efterfrågedriven utbyggnad av fibernätet. Det är fortfarande en relativt låg andel hushåll med tillgång till bredband på landsbygden i Skåne relativt regionens tätorter och mellan Malmö med högst andel och Östra Göinge med lägst skiljer det 16 procentenheter. Samma mönster syns för arbetsställen. Jämfört med landets övriga 21 län ligger Skåne på fjärdeplats när det gäller tillgång till 1000 Mbit/s bredband.

Tillgång till bredband i Skåne 

Kartan visar andel hushåll som har tillgång till 1000 Mbit/sekund

Tillgång till internetuppkoppling i Skåne 

Kartan visar andel arbetsställen som har tillgång till 1000 Mbit/sekund

Tillgänglighet över Öresund

År 2020 arbetspendlade 16 600 personer över Öresund. Personresor över Öresund minskade drastiskt till följd av pandemin, medan godstransporterna påverkades i mindre utsträckning.

Enligt en ny metod framtagen av Region Skåne tillsammans med Danmarks Statistik och Statistiska centralbyrån kan siffror på arbetspendlingen över Öresund för första gången sedan 2015 presenteras. Under 2020 var det 16 500 personer som bodde på ena sidan sundet och arbetade på andra.  91 procent bodde i Sverige och jobbade i Danmark och 9 procent bodde i Danmark och jobbade i Sverige.

Antalet enkelresor med bil, buss, tåg och färja över Öresund låg åren innan pandemin på en stadig nivå runt 100 000 enkelresor per dygn. Som följd av pandemin rasade resandet till cirka 30 000 resor per dygn under andra kvartalet 2020, en minskning med 71 procent jämfört med samma period året innan. Under 2021 har resandet återhämtat sig med 10 procent till runt 53 300 resor per dygn jämfört med året innan.

Godstrafiken över Öresund med godstågsvagnar, varu- och lastbilar föll något i pandemins början , men återhämtade sig och under 2021 var nivåerna högre än 2019, året innan pandemin.