Tillgänglighet till kollektivtrafik
Det är stora skillnader i tillgång till kollektivtrafik beroende på var i regionen man är bosatt. Beträffande bosatta utanför tätort är det framför allt i de västra delarna som en större andel av befolkningen har enkel tillgång till kollektivtrafik. Angående bosatta inom tätort finns ungefär samma mönster, men med en något bättre tillgång i Skånes centrala och östliga kommuner.
Med enkel tillgång till kollektivtrafik avses att befolkningen har en hållplats som har en turtäthet motsvarande minst en avgång i timmen på vardagar mellan 06:00 och 20:00 inom en kilometer respektive 500 m.
Andel med enkel tillgång till kollektivtrafik inom en kilometer
Tillgänglighet till arbete
Skånes tillväxtmotorer är Malmö, Lund, Helsingborg samt – i kombination – Kristianstad och Hässleholm. Tillväxtmotorerna förser regionen med ett kunskapsintensivt näringsliv, högre utbildning, specialistsjukvård och ett brett handels- och kulturutbud. De har en viktig roll för att driva utvecklingen i Skåne. År 2023 fanns 66% av arbetsställen i dessa kommuner.
Utöver tillväxtmotorer finns de regionala kärnorna Kristianstad och Hässleholm (när de ses individuellt), Landskrona, Trelleborg, Ystad och Ängelholm. De regionala kärnorna är större orter med betydelse för sitt omland vad gäller arbetstillfällen, service och handels- och kulturutbud.
Tillgängligheten till närmaste regionala kärna eller tillväxtmotor med kollektivtrafik inom 45 minuter skiljer sig mellan Skånes delar. Det är framför allt de västra delarna av Skåne som har god tillgång, medan tillgängligheten sjunker för regionens centrala, sydöstra och nordöstra delar.
Tillgänglighet till Skånes regionala kärnor och tillväxtmotorer
Skånes regionala kärnor och tillväxtmotorer är Malmö, Lund, Helsingborg, Kristianstad, Hässleholm, Helsingborg, Landskrona, Ängelholm, Trelleborg och Ystad. De regionala kärnorna är större orter med betydelse för sitt omland vad gäller arbetstillfällen, service samt handels- och kulturutbud. Tillväxtmotorerna förser regionen med ett kunskapsintensivt näringsliv, högre utbildning, specialistsjukvård och ett brett handels- och kulturutbud och har en viktig roll för att driva utvecklingen i Skåne. Tillgängligheten till närmsta regionala kärna eller tillväxtmotor med kollektivtrafik inom 45 minuter skiljer sig mellan Skånes delar. Det är framför allt de västra delarna av Skåne som har god tillgång, medan tillgängligheten sjunker för regionens centrala och östra delar.
Tillgänglighet till Skånes regionala kärnor och tillväxtmotorer