Har du svårt att hitta rätt kompetens för företagets utveckling?

Då kan du som driver ett litet eller medelstort skånskt företag söka upp till 125 000 kronor för att genomföra insatser för att höja kompetensen i företaget. Det första steget är att göra behovskartläggning med stöd av erfarna rådgivare.

De första 40 företagen som kvalificerar sig i en utlysning av checkar får stöd av organisationerna Almi eller IUC Syd i att genomföra en behovskartläggning, som sen kan ligga till grund för en Kompetenscheck. Det verktyg som används för behovskartläggningen är Mind the Gap.

Mind the gap

Mind the Gap har ett enkelt upplägg med två workshops inom loppet av två veckor som hjälper företag att tydliggöra och utveckla sin affärsstrategi, och koppla den till vilka övergripande kompetenser som behövs i företaget.

De företag som väljs ut att få en Kompetenscheck kan få viss ersättning för att möta behov uttryckta i behovskartläggningen. Det kan handla om köp av tjänst, t ex kostnad för en relevant utbildning eller konsultköp, eller en projektanställning, t ex initiala lönekostnader. Företaget kommer då att få ta fram projektmål och beskriva vad tillförandet av ny kompentens ska resultera i, samt ta fram en kostnads- och finansieringsplan.

Projektet ska vara nivåhöjande och bidra till ökad produktivitet i företaget. Det innebär att det ska tillföra ny kompetens till företaget, och gälla utveckling utöver den vanliga verksamheten. Det är viktigt att ha en långsiktig idé om hur verksamheten ska utvecklas.

Syftet med insatserna är att ge stöd till livskraftiga företag med ett behov av att möta nya förutsättningar, som har kapacitet och vilja att utvecklas. Stödet riktar sig till alla branscher.

Berättelser från företag som testat Mind the Gap

Jape Produkter

Hör företaget Jape berätta om sin upplevelse av verktyget Mind the Gap.

Så här söker du en kompetenscheck

    • Företaget ska ha mellan 5 och 99 anställda.
    • Företaget ska ha en omsättning på minst 3 miljoner kronor, genererat av kundintäkter, och på max 100 miljoner kronor.
    • Företaget ska bedriva sin huvudsakliga verksamhet i Skåne.
    • Företaget ska ha en god ekonomi och resurser för att fullfölja satsningen.
    • Företaget och/eller dess produkter (varor eller tjänster) ska vara etablerat på marknaden.

    Om det sökande företaget till 25 procent eller mer ägs av ett eller flera företag får det totala antalet anställda i hela koncernen ej överstiga 250 anställda. Omsättning och antal anställda gäller enligt senaste årsbokslut, synligt på UC eller Alla bolag.

  • Processen mot en Kompetenscheck sker i två steg. De första 40 företagen som kvalificerar sig i en utlysning av checkar får stöd av organisationerna Almi eller IUC Syd i att genomföra en behovskartläggning, som sen kan ligga till grund för en Kompetenscheck. De företag som väljs ut att få en Kompetenscheck kan få viss ersättning för att möta behov uttryckta i behovskartläggningen.

    Projektet ska vara nivåhöjande och bidrag till ökad produktivitet i företaget. Det innebär att det ska tillföra ny kompetens till företaget, och gälla utveckling utöver den vanliga verksamheten.

    Företag kan beviljas mellan 50 000 och 125 000 kronor och måste själva stå för 50 % av kostnaderna. Till exempel: För att bli beviljat 50 000 kronor måste företaget själv bidra med 50 000 kr för en total projektbudget om 100 000 kronor.

    Checkarna kan användas för att ta in extern kompetens i företaget på följande sätt:

    • Köp av tjänst

    • Projektanställning

    En Kompetenscheck kan exempelvis användas för att täcka kostnaderna för en konsult eller för en relevant utbildning för företagens personal. Däremot kan inte företaget få ersättning för den tid personalen lägger på utbildning. En Kompetenscheck kan också användas för att täcka initiala lönekostnader vid en projektanställning.

  • Utlysning är öppen. För att ansöka fyller du i en intresseanmälan och skickar till: kompetenscheckar@skane.se

    Processen mot en Kompetenscheck sker i två steg. De första 40 företagen som kvalificerar sig i en utlysning av checkar får stöd i att genomföra en behovskartläggning, som sen ligger till grund för en Kompetenscheck.

    • Intresseanmälan granskas av Region Skåne för att se om det sökande företaget uppfyller grundkriterierna.
    • De första 40 företagen som kvalificerar sig erbjuds en utvecklingsdialog med rådgivare på Almi eller IUC Syd, inför/efter genomförande av behovskartläggningen med Mind the Gap.
    • Efter behovskartläggningen tar företaget fram mål för det fortsatta arbetet samt en kostnads- och finansieringsplan.
    • Rådgivarna skriver en motivering för beslut av partnerskapet.
    • Vid ett positivt beslut gör företaget en formell elektronisk ansökan. Projektet kan påbörjas. Ett projekt pågår maximalt ett år. Efter upparbetade kostnader kan beviljad summa rekvireras.
  • Då ditt företag beviljats en kompetenscheck kommer du att få information om hur du gör en formell elektronisk ansökan. Det sker via tjänsten minansokan.se. Här söker du sedan också utbetalningar av checken. Du kommer också att få tillgång till mallar för rapportering.

  • Här kan ni som blivit tilldelade medel från affärsutvecklingscheckar ladda hem mallar och lathund.



Senast uppdaterad : 2022-07-08