Slutrapport: Folkhögskolornas verksamhet för nyanlända

Folkhögskolors insatser och arbete som aktör för nyanlända med början hösten 2015 presenteras i rapporten.

Folkhögskolors insatser och arbete som aktör för nyanlända med början hösten 2015 presenteras i rapporten.Folkhögskolor spelar en allt större roll för mottagandet av nyanlända och inom integration av nyanlända och har sedan 2015 utvidgat sitt arbete genom tre olika kurser:

  • Etableringskurs på folkhögskola
  • Svenska från dag 1
  • Vardagssvenska

Den här slutrapporten framtagen av Malmö universitet, ger en bild av vad folkhögskolorna i Skåne gör för nyanlända, hur de gör det och hur arbetet utvecklats över tid. Rapporten utgår från "Överenskommelse mellan folkbildningen i Skåne och Region Skåne" (2016) och fokuserar särskilt på två teman i överenskommelsen, Integration och Kultur. Rapporten ger en bra förståelse för folkhögskolornas arbete för nyanlända och pekar på utvecklingsmöjligheter för integration i kombination med kultur.

Fick du hjälp av informationen på sidan?

Tack för att du hjälper oss att förbättra webbplatsen!

Berätta gärna vilken information som är fel eller saknas genom att skicka en synpunkt till webbredaktionen.

Tänk på att webbredaktionen inte kan svara på eventuella frågor som du ställer här.

Tack för din hjälp att förbättra webbplatsen, dina synpunkter har skickats till webbredaktionen.