Jomi System ställde om med ny produkt

När pandemin slog till ändrades förutsättningarna för Jomi Systems verksamhet. Men med hjälp av en omställningscheck kunde företaget utveckla en helt ny produkt på mindre än ett år.

– Om möjligheten att söka omställningschecken inte hade dykt upp hade vi nog aldrig dragit igång projektet, säger Elias Holmström, kundansvarig för desinficeringsprodukter på Jomi System.

Jomi System är ett familjeägt företag i Vinslöv som startades för över 30 år sedan. De tillverkar lösningar för befuktning och är specialister inom högtrycksprodukter. Företagets produkter används i huvudsak för att skapa en bättre och dammfri arbetsmiljö, men även för desinficering och ogräsbekämpning. Många av Jomi Systems kunder är verksamma inom just gruvnäring och lantbruk. Precis som många andra företag drabbades Jomi System av pandemin.

– Vi utför många projekt där vi behöver vara på plats, särskilt när vi arbetar med kunder inom gruvnäringen. I och med Covid-19 kunde vi inte längre resa i samma omfattning. Det blev även svårare att få tag i material för att bygga våra produkter, vilket såklart påverkade verksamheten, säger Elias.

Elias berättar att det fanns en idé för en ny produkt som kombinerar deras specialistkunskaper inom högtryck och desinficering – ett mobilt desinficeringssystem som kan användas inom allt från livsmedelsindustrin till offentliga miljöer. I samma veva hörde de talas om omställningschecken.

– Vi har en väldigt bra relation med Almi som i sin tur arbetar tätt med Region Skåne. Det var Almi som berättade för oss om omställningsstödet och vi tyckte det lät perfekt för att utveckla vår nya produkt, säger Elias.

Så Jomi System sökte omställningschecken. De hade en tydlig bild av produkten de skulle utveckla, men Elias poängterar även att de visste vilka kompetenser de saknade och att dessa fanns i deras kontaktnät.

– Vi har otroligt kunnig personal inom företaget, men med stödet kunde vi anlita specialister inom frekvensstyrning och CAD som hjälpte oss skapa en så bra produkt som möjligt. Det resulterade i att vi nu har en CE-märkt produkt. Vi tog även in hjälp för att ta fram en funktionell hemsida till produkten.

På mindre än ett år från första kontakten med Region Skåne hade Jomi System en färdig produkt. I oktober 2020 såldes det första exemplaret av det mobila desinficeringssystemet, och försäljningen har gått bra sedan dess. Och Elias är nöjd med vad de åstadkommit.

– Jag är väldigt stolt över att vi kunnat lansera en helt ny produkt på så kort tid. Särskilt eftersom saker och ting händer under vägen, så att man ibland får tänka om. Men det gäller att hålla sig till planen.

På tal om bra planering så är det ett av de viktigaste tipsen Elias vill förmedla till andra företag som funderar på att söka stöd till nya projekt. 

– Du behöver ha en bra grundidé och kött på benen när du gör din ansökan. Vi hade planerat projektet utförligt och visste vilka tjänster vi skulle använda vårt stöd till. Konsulttimmar kan dra iväg, så det gäller att ha koll på vad man lägger pengar på – och även vad man får lägga pengar på. Så länge du är förberedd är det smidigt att ansöka och du kan alltid få svar på dina frågor av Region Skåne.

Elias lägger till att omställningschecken de fick täcker 80 procent av projektkostnaderna och att man ska vara beredd att gå in med egna pengar.

Med en ny produkt och möjligheter att sälja till nya marknader ser Elias ljust på företagets utvecklingsmöjligheter.

– Vi kommer fortsätta att utveckla vårt mobila desinficeringssystem och anpassa det för fler användningsområden. Vi är väldigt nöjda med hur projektet gick och produkten som blev resultatet av det – men man vill alltid pusha sig och göra saker bättre, avslutar han.