Internationaliseringschecken tog StickerApp till ny marknad

När företaget StickerApp i Lomma planerade att etablera sig på en ny marknad i Europa tog de tillfället i akt och ansökte om en internationaliseringscheck.

– Att kunna få hjälp på vägen till att våga satsa är mycket värt, säger Linda Vinberg, VD på StickerApp.

StickerApp grundades 2012 med ett mål: att göra det så enkelt som möjligt för sina kunder att designa egna klistermärken av hög kvalitet. Det är en digital tjänst där kunden i princip helt själv utformar och beställer sina motiv och har tillgång till en mängd olika material.

– Vi har en enkel tjänst som alla kan använda. Det tror jag är en stor fördel för oss. Vi är dessutom mer flexibla än traditionella tryckerier där du oftast behöver beställa stora upplagor. Vår maskinpark är så pass bra att vi kan leverera både små och stora mängder, från i princip en sticker till tusentals. Så vi når kunder på flera olika nivåer, från privatpersoner till företag, säger Linda.

Företaget har både sitt kontor och sköter all produktion i Lomma. Trots den starka lokala förankringen är StickerApp i all mening ett internationellt företag.

– StickerApp levererar produkter till en stor del av världen och USA är vår allra största marknad idag. Vår sajt finns på 13 olika språk och vi har anställda från 15 olika nationaliteter, en mångfald vi är stolta över, säger Linda.

Linda berättar att internationaliseringschecken inte var en ny företeelse för företaget, utan att de faktiskt haft hjälp av en i ett tidigare projekt.

– 2016 ville vi etablera oss i Japan och i samband med det ansökte vi om och fick stöd för projektet. Det föll väldigt väl ut. Idag har vi två anställda i Japan och det är en marknad som fortsätter att växa.

Kring 2019 började StickerApp undersöka möjligheterna att etablera sig på ytterligare en marknad: de baltiska länderna. Och med tidigare erfarenhet av att söka stöd för internationalisering tyckte Linda att det var en bra idé att göra det även för detta projekt.

– Vi hade varit nyfikna på den baltiska marknaden tidigare. Så vi bestämde oss för att satsa på en etablering i Polen och ansöka om internationaliseringsstödet även denna gång, säger hon.

Stödet gick till att anställa en person i Polen. Linda säger att resultatet av etableringen kunde varit bättre, men att internationaliseringschecken gav dem möjligheten att ta in en ny resurs för att våga testa av marknaden.

– Det gick inte fullt så bra som etableringen i Japan, vilket kan bero på att den polska marknaden inte är så van vid gör-det-själv-tjänster som vår än. Vad vi däremot fick var en ny kollega – efter projektet bestämde vi oss för att anställa vår resurs i Polen på heltid, för att kunna växa på längre sikt, säger Linda.

Linda lägger till att lokala resurser är värdefulla för företaget då de bland annat kan ge kundsupport på lokalt språk och bidra med viktig kunskap, till exempel vilka betalningsmetoder och fraktsätt som fungerar bäst i länderna.

Att ansöka om internationaliseringschecken och själva projektredovisningen till Region Skåne tycker Linda var smidig.

– Jag tycker processen var glasklar. Man får tydliga instruktioner för vad som krävs och vi hade bra kontakt. Dessutom görs uppföljningar både i halvtid och efter projektet. Jag kan rekommendera andra företag som har en stark idé och vet hur den ska genomföras att ansöka. Man behöver inte oroa sig för den administrativa biten, den fungerar mycket smidigt, säger hon.

I skrivande stund planeras inga nya etableringar i världen, utan fokus för StickerApp är att fortsätta leverera kvalitetsprodukter och växa affärerna där de finns idag – och det går bra. Linda berättar bland annat att de snart flyttar in i nybyggda lokaler i Lomma som är utformade efter deras behov och anställer nya kollegor.

– Vi är ett företag på frammarsch och fortsätter växa. Våra affärer går bra och vi anställer nya kompetenser, något som känns kul med tanke på dessa lite osäkra tider, avslutar hon.