Digitaliseringschecken moderniserade Rögle Tröskeln

När Rögle Tröskelns nya ägare tog över verksamheten var den analog, med tidskrävande processer och logistiska utmaningar. En digitaliseringscheck hjälpte företaget att utveckla och modernisera verksamheten.

– Digitaliseringschecken gjorde att vi vågade satsa eftersom risken blir hälften så stor, säger Jenny Mirsch delägare i Rögle Tröskeln.

Året var 2017 och Jenny Mirsch och maken Jani hade sålt sina dåvarande företag. I sann entreprenörsanda var de snabbt redo för något nytt. De letade efter ett moget företag i tillverkningsbranschen och hittade den perfekta kandidaten: Rögle Tröskeln i Örkelljunga – Nordens största tillverkare av trösklar. Verksamheten hade pågått sedan 1987 och nu var ägarna redo att lägga ner verksamheten och gå i pension.

– Rögle Tröskeln var precis vad vi letade efter, ett sunt och moget tillverkande företag, säger Jenny.

I och med att verksamheten var tänkt att läggas ned hade alla anställda blivit uppsagda, men det ändrades när Jenny och Jani kom in i bilden.

– Vi förde en dialog med de anställda när vi tog över företaget. De flesta ville stanna kvar och fortsätta jobba. Det är vi otroligt glada för – de är fantastiska medarbetare!

Digitaliseringsjobbet påbörjades tidigt. Efter att ha gått igenom verksamheten noggrant såg de att många moment var analoga. Med flera mindre kunder som lägger många ordrar som kan ändras under arbetets gång blev det mycket manuellt arbete.

– När vi gick igenom momenten i produktionen hittade vi mycket som kunde effektiviseras, inte minst orderhantering. Vi började använda läsplattor och Google Drive så att alla fick en bra överblick, säger Jenny.

När de fick en förfrågan om streckkodshantering från en kund insåg Jenny att de skulle behöva ett ännu smidigare och integrerat system. Anpassade systemlösningar kan bli en kostsam historia för mindre företag, men lägligt nog upptäckte de möjligheten att söka stöd.

– Vi behövde ett system kopplat till Visma som ger bra överblick över våra ordrar som håller sig uppdaterat för alla medarbetare. Via Kickstart Digitalisering fick vi kontakt med konsulter som kunde utveckla en egen lösning som passar vår produktion. Det var också genom Kickstart Digitalisering vi fick höra om digitaliseringschecken.

Jenny berättar att de lade ner en hel del tid på förarbetet inför sin ansökan, men hon tycker att det fick en positiv effekt när arbetet sedan drog igång.

– Vi jobbade mycket med ansökan för att vi verkligen ville få igenom den – vi hade en väldigt tydlig plan för vad vi ville uppnå och vad pengarna från digitaliseringschecken skulle gå till. Jag vill verkligen tipsa om att göra förarbetet ordentligt och ha en bra plan. När du vet vad du ska använda stödet till blir det enklare att ansöka och det underlättar arbetet när projektet är igång, säger hon.

Processen med att ansöka om stödet och redovisningen av hur det använts tycker hon har gått förvånansvärt enkelt.

– Det var otroligt enkelt egentligen. Ansökan var lätt att skicka in och redovisningen likaså. Region Skåne har också varit väldigt hjälpsamma när det har behövts.

Trots projektets komplexitet och mängden arbete det kräver var de klara på ett år. Jenny är väldigt nöjd med den skräddarsydda lösningen som projektet resulterade i – men det finns alltid utrymme att förbättra processerna i framtiden.

– Tack vare digitaliseringschecken vågade vi satsa på projektet, och det har förenklat väldigt mycket för alla på företaget. Alla i produktionen får nu samma information och jobbar mot ett och samma system. Pengarna och tiden vi satsat har vi fått tillbaka flera gånger om nu när våra processer effektiviserats. Nu kommer vi fortsätta att utveckla systemet för att göra vår produktion ännu smidigare.

Ansök om stöd för digitalisering