Ten Points ser framåt med nytt, digitalt system

Skotillverkaren Ten Points effektiviserar sin verksamhet med ett nytt digitalt system. Region Skånes digitaliseringscheck hjälper till med finansieringen.

Ängelholmsföretaget Ten Points designar sina skor i Sverige, producerar dem i Portugal och säljer till kunder över hela världen. De arbetar i en bransch som befinner sig i kraftig förändring, med växande näthandel och nya krav från konsumenter och återförsäljare. Bolaget har under en tid känt att behovet av ett modernt, digitalt affärssystem växt sig stort.

Digitalisering avgörande för konkurrensen

Maria Yavuzyasar är VD på Ten Points. Hon berättar:

–Modebranschen handlar mycket om olika färger, passform, produktvarianter och så vidare ... det kräver ganska avancerade system. Ska vi kunna konkurrera i framtiden behöver vi ett system som är up-to-date, som är tidsbesparande och som hjälper oss att serva våra kunder på ett bra sätt. Samtidigt är det viktigt att inte sätta sig i en sits med en massa specialanpassningar. Så vi känner att ett nytt digitalt system kan hjälpa oss väldigt mycket. Dels med lagerbiten, och dels med att kunna skicka ut lagererbjudanden, rapporter och liknande.

Ekonomiskt stöd från Region Skåne

Kravbilden är klar. Ten Points vet vad de behöver. Och de hade redan börjat sondera terrängen kring ett nytt system när de av en konsult tipsades om möjligheten att söka ekonomiskt stöd till digitaliseringsinsatser. Sagt och gjort – Ten Points skickade in en ansökan till Region Skåne och kallades till möte i Malmö.

–Det var ungefär som ett draknäste. Vi fick sju-åtta minuter på oss att presentera företaget och vad vi tänkt att pengarna ska gå till, säger Maria.

Koppling mellan webbshop och lagersaldo

Maria beskriver en tämligen komplex affärsmodell. Ten Points har återförsäljare i Sverige, Tyskland, Finland och Storbritannien, och dessutom distributörer i Tjeckien och Sydkorea.

Företaget distribuerar och säljer både till fysiska butiker och näthandlare – och så har man dessutom sin egen webbshop. Det krävs helt enkelt ett rejält systemstöd, inte minst för att företagets ekonomiavdelning ska kunna sköta rapportering och rent allmänt arbeta på ett effektivt sätt. Man vill också integrera sina flöden i ett system.

–Till exempel finns det idag ingen koppling mellan vår egen webbshop och vårt lagersaldo. Men nu skaffar vi oss det.

Smidig ansökningsprocess

En förutsättning för att kunna söka stöd till digitalisering är att företaget själv står för minst 50% av den totala projektkostnaden. Själva ansökningsprocessen upplevde Maria som smidig. Samtidigt lyfter hon fram vikten av att göra ett ordentligt förarbete innan man söker.

–Jag tror att det är viktigt att sätta sig ner och verkligen tänka genom vad det här stödet, och den egna investeringen, kan generera.

Ten Points räknar med att projektet kommer att stärka bolagets affär, både lokalt och internationellt. Det nya systemet beräknas tas i bruk framåt sommaren 2020.

Tack för att du kontaktar oss, vi har tagit emot dina synpunkter

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.
Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter