Skånskt företag till USA med hjälp av internationaliseringscheck

- Internationaliseringschecken gjorde det möjligt för oss att komma iväg på de två största väskmässorna i världen. Och det visade sig att mässorna i vår bransch är otroligt avgörande.

Det säger Annika Ekelund Prytz som tillsammans med sin bror Roger Ekelund köpte Cavalet år 2010 . Med Region Skånes affärsutvecklingscheckar för internationalisering kunde de ta första steget mot en marknad utanför Europa.

Cavalet producerar och säljer resväskor med tillbehör och har både kontor och lager i Knislinge utanför Kristianstad. Varumärket grundades i Danmark 1946 och var en gång världsledande inom väskbranschen. Därefter har mycket hänt och när syskonen tog över företaget var det i en ekonomiskt tuff situation.

Men Annika och Roger fick Cavalet på fötter igen. Idag noterar de att människor runt om i världen fortfarande minns Cavalet och att det finns potential för varumärket utomlands. Det amerikanska intresset för skandinavisk design gjorde att de vände blicken mot USA.

Kontakter är avgörande

Internationaliseringen började på den första mässan i Offenbach, Tyskland. Där knöts viktiga affärskontakter som skulle visa sig vara nyttiga för en etablering i USA. Mässan i Las Vegas en tid senare blev startskottet för Cavalets framtid på andra sidan Atlanten.

- Man skaffar sig väldigt mycket information och kontakter på mässorna. Leverantörerna delade med sig av sina kunder, agenter och erfarenheter vilket var enormt avgörande för oss. Att delta på väskmässan i Las Vegas är centralt för hela utvecklingen, säger Annika.

Men att etablera ett företag i USA visade sig inte vara enkelt. Lagar och regler gällande handel är olika beroende på vilken delstat man befinner sig i. Därför krävdes pengar för att dels kunna köpa in juridiska tjänster och dels till att lära känna marknaden i USA. Då kom checken väl till pass igen.

- Marknaden ser helt annorlunda ut i USA. Med checken kunde vi göra en omfattande marknadsundersökning, dels för produkterna och kunderna men också vilka möjligheter som fanns i USA.

Öppnar upp för många möjligheter

Med internationaliseringschecken följde också nya möjligheter på hemmaplan. Annika kunde avsätta pengar till annat som är nödvändigt när ett företag expanderar.

- Den ger väldigt mycket utrymme för andra åtgärder som också gynnar företaget i internationaliseringsprocessen. Vi kunde till exempel satsa på våra sociala medier och varumärkesplattform.

De första containrarna med resväskor har nu skeppats över till USA där Cavalets resväskor säljs både via e-handelsföretag och butikskedjor. Nu vänder Annika och hennes bror blicken mot Tyskland.

- Internationaliseringschecken gjorde att vi vågade ta steget att ta oss an både den europeiska och amerikanska marknaden samtidigt. Den gav oss betydligt mer utrymme än om vi bara skulle betalt själva, konstaterar Annika.

Om internationaliseringscheckar

Som skånskt småföretag kan du söka stöd, så kallade checkar, för internationalisering. Du kan få upp till 250 000 kronor för att förbereda och genomföra en satsning på en för företaget ny marknad utanför Sverige.

Cavalet fick hjälp på vägen

Tack för att du kontaktar oss, vi har tagit emot dina synpunkter

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.
Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter