Ett kliv framåt med internationaliseringschecken

När Sverige blev för litet för modeföretaget Davida sökte grundarna Max och Kristian Holm Region Skånes internationaliseringscheck. Nu har de lyckats etablera sig i Danmark.

Davida grundades 2009 i Malmö med målsättningen att producera kashmirkläder till förmånligt pris. Varumärket är idag etablerat på den svenska marknaden genom både återförsäljare och e-handel.

Rätt kompetens på rätt plats

Efter framgången i Sverige vändes blicken mot resten av Norden, först ut var Danmark.
- Vi har använt internationaliseringschecken till att analysera och undersöka den danska marknaden. Detta har vi gjort genom att intervjua personer i branschen som har erfarenhet av att ta samma steg på just den marknaden.

Det säger Andreas Hansson, IT- och exportansvarig på Davida. Han projektanställdes när företaget fick checken för att helhjärtat kunna satsa på en internationalisering. Därefter har även en designer tillkommit och i framtiden planerar de att anställa en kundansvarig.

- Med internationaliseringschecken har vi kunnat få spetskompetens på de olika positionerna. Innan skötte jag och Kristian allting, nu kan vi sätta rätt personer på rätt uppgifter, säger Max Holm, VD på Davida.

Att våga satsa

Internationaliseringen av varumärket innebar att omsättningen ökade med över 50 procent mellan 2016 och 2017. Enligt Max Holm har checken gett dem mer än så.

- Man får ju så mycket på vägen, till exempel kontakter och kunskap. Och man kanske vågar ta steg och riktningar som man inte vågat ta annars. Så om man vill satsa kan vi verkligen rekommendera att söka internationaliseringschecken, den ger väldigt mycket.

Lära känna en internationell marknad

Tack vare den omfattande marknadsundersökningen kunde Davida minimera eventuella felsteg på den danska marknaden. Under arbetets gång ledde undersökningen till att de helt och hållet bytte inriktning.

- Vi var inställda på att jobba med en agentverksamhet i Danmark. Men i och med den här grundliga analysen som var möjlig genom checken så insåg vi att det var bättre att kontakta kunderna i Danmark själva, säger Andreas Hansson.

Konsten att vara flexibel under en internationaliseringsprocess är något de tar med sig till framtida etableringar. Lärdomarna från den genomförda marknadsundersökningen är ett användbart verktyg inför kommande utmaningar när resten av de nordiska länderna står på tur.

Om internationaliseringscheckar

Som skånskt småföretag kan du söka stöd, så kallade checkar, för internationalisering. Du kan få upp till 250 000 kronor för att förbereda och genomföra en satsning på en för företaget ny marknad utanför Sverige.

 

Tack för att du kontaktar oss, vi har tagit emot dina synpunkter

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.
Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter