Affärschecken dörröppnare för nya marknader

Skåne är Sveriges port till Europa – och en perfekt utgångspunkt för mindre företag som vill ta sig ut på den europeiska marknaden.

– Vi har arbetat hårt på att etablera oss i Norden och satsar nu på att nå ut i resten av Europa, säger Martina Ludvigsson på skånska Port Suppliers Group.

Med huvudkontor i Falsterbo, lager i Trelleborg och flera stora installationer av marina fendersystem i skånska hamnar har Port Suppliers Group en fast förankring i Skåne. Företaget, som startades 2012 och drivs av paret Martina och Jens Ludvigsson, har på kort tid etablerat sig som en snabbväxande leverantör av marina fender- och förtöjningslösningar till hamnar runtom i Norden.

Bland kunderna finns Göteborgs Hamn, Copenhagen Malmö Port, Color Line i norska Sandefjord och Hurtigruten i norska Bergen.

Såg egen nisch

– Det finns många etablerade aktörer i branschen och konkurrensen är tuff, säger Martina Ludvigsson. Men eftersom vi har med oss lång erfarenhet av att arbeta med marina system och bred erfarenhet från plast- och gummibranschen såg vi tidigt en nisch för flexibla och skräddarsydda helhetslösningar.

Checkar hjälp för Europasatsning

Efter fem år med huvudsakligt fokus på den nordiska marknaden kände Martina och Jens Ludvigsson att det var dags att höja blicken mot resten av Europa.
– Problemet var att få tid och resurser i vår slimmade organisation för att ta fram ett bra, internationellt gångbart informationsmaterial. Därför var det perfekt timing när vi tidigare i år via affärsutvecklingschecken från Region Skåne fick möjlighet att satsa ordentligt på att ta fram en heltäckande presentation på engelska på webben – som vi nu också översätter till på tyska.

Ett konkret resultat av affärschecken från Region Skåne är flera förfrågningar från Danmark, en marknad som tidigare varit svår att nå, trots närheten till Skåne. Dessutom har förfrågningar kommit från bland annat Frankrike, Malta och så långt bort som från Sri Lanka.

Fakta affärsutvecklingscheckar

Som skånskt småföretag kan du söka stöd, så kallade checkar, för internationalisering. Du kan få upp till 250 000 kronor för att förbereda och genomföra en satsning på en för företaget ny marknad utanför Sverige.

Affärsutvecklingscheckar - så ansöker du (Skane.com)

Tack för att du kontaktar oss, vi har tagit emot dina synpunkter