Wanås Konst får Region Skånes kulturpalett 2019

Wanås Konst får priset för att de öppnar dörrar till konsten och skapar nya kreativa världar, tillsammans med barn och unga.

Region Skånes kulturpalett är ett vandringspris som delas ut till en verksamhet som med framgång utvecklat kultur för, av och med barn och unga. I år går priset till Wanås Konst. Prissumman är på 100 000 kronor.

Motiveringen lyder:

Årets mottagare av kulturpaletten går till en verksamhet som med utgångspunkt i samtidskonst av högsta kvalitet inspirerar och utmanar barn och unga i hela Skåne. I ett lustfyllt lärande möts unga och konstnärer från hela världen – utifrån visionen att alla ska ha tillgång till konsten, oavsett bakgrund, förkunskaper eller funktionsvariation.

Den konst som produceras och förmedlas i nordöstra Skåne vill påverka och förändra. Region Skånes kulturpalett 2019 går till Wanås Konst, som öppnar dörrar till konsten och skapar nya kreativa världar, tillsammans med barn och unga.

Vinnaren Wanås sluter cirkeln

Världens mest interaktiva skulpturpark ligger i Knislinge. I alla fall om man får tro bloggen Art Weekenders. Grundaren av utställningarna vann Region Skånes allra första kulturpris – nu tilldelas Wanås Konst kulturpaletten för sin pedagogiska verksamhet.

– Det som utmärker Wanås är kombinationen av natur, konst och historia. Men framförallt att det är en upplevelse och en upptäckt. Man möter en bredd i samtidskonstens uttryck, uppe i trädtopparna och under jord, säger Elisabeth Millqvist, en av två verksamhetschefer på Wanås Konst.

I den internationella skulpturparken kan barn och vuxna leka loss bland konstverk som går att ta på, klättra på och lukta på – men också hitta lugnet och reflektera. I bokskogsparken vandrar besökarna runt som i ett annat tillstånd, berättar chefskollegan Mattias Givell.

– Man går inte passiv och tittar. Upplevelsen är väldigt långt från museerna med band som säger att man inte får gå för nära tavlorna, utan vi säger i stället: Please, gå nära!

Förra året deltog över tio tusen barn och unga i olika pedagogiska program. Huvuddelen kommer med sin skola och arbetar praktiskt i workshoppar. Andra deltar i sommarkollon och drop in-aktiviteter.

Varför storsatsar ni just på barn och unga?

– För oss finns ingen motsättning i att vara en spetsig konstinstitution och att satsa på pedagogisk verksamhet. Vuxenkultur anses fortfarande vara lite viktigare och finare, men barn och unga hjälper oss att vara i framkant, säger Elisabeth Millqvist.

Mattias fyller i:

– Vi menar att konst och kultur ska vara med och forma samhället – inte stå utanför eller agera passiv underhållare. Det är lätt att se att det inte är vi som ska skapa framtiden. Det vi kan göra är att upprätta ingångar och en dialog med dem som ska göra det.

– Dessutom är det världens bästa ingång till konst – att man leker sig fram till intresset. Barn som kommer hit och upptäcker att det är kul blir våra bästa ambassadörer, säger Mattias.

Både Elisabeth och Mattias tycker att konstinstitutionernas syn på barn och unga som intressenter har förändrats genom åren.

– Förr handlade museernas pedagogiska verksamhet mer om att man skulle se till att barnen hade något att göra medan de vuxna tittade på konst. Nu ses de som aktiva besökare som kanske till och med påverkar utbudet, säger Mattias Givell.

– Men vi upplever också att barnen har blivit en prioriterad målgrupp i politiken. Numera är det även många konstnärer som riktar sig direkt till barn och unga. Därigenom hjälper de till att höja intresset och statusen, säger Elisabeth.

Men att rikta sig till barn behöver inte betyda att man anpassar utbudet.

– Nej, att jobba med ”enkel” konst för att barn ska förstå har aldrig varit ett arbetssätt för oss. Vi följer samtidskonsten, säger Elisabeth.

Typiskt för Wanås verksamhet är att man främst arbetar med levande konstnärer. De praktiska workshopparna baseras på konstverk som har gjorts på platsen, berättar Elisabeth.

– Inom konstpedagogiken har det varit vanligare att man undersöker hur en konstnär, säg Monet, arbetade rent tekniskt och sedan försöka återskapa det. Vi försöker snarare få barn och unga att sätta sig in i hur det är att vara i konstnärens huvud och inspireras av tankarna.

Så skolklasserna kommer inte hit och målar näckrosor i vattenfärg?

– Nej, utan en uppgift kan vara: Hur bygger jag en social skulptur? Kan jag få mina klasskamrater att böja sig eller klättra över den? säger Elisabeth Millqvist.

På Wanås är det pedagogerna Elin Magnusson och Malin Gustavsson som formar alla visningar och workshoppar och genomför dem med ett ”oumbärligt team av guider”. De ansvarar även för utvecklingen av det pedagogiska programmet och hämtar sin inspiration från kollegor i Sverige, internationella konstinstitutioner samt dialogen med konstnärerna.

– Pedagogik och konstnärligt program är inte olika avdelningar på Wanås utan möts i en nära dialog, säger Elisabeth.

Mattias nickar.

– Därför känns det jättefint att Kulturpaletten är ett pris som framförallt uppmärksammar själva verksamheten.

Elisabeth och Mattias tog över utställningsverksamheten efter grundaren Marika Wachtmeister, som tilldelades Region Skånes allra första kulturpris 1998. Hon fick priset bland annat för sitt arbete med barn och unga.

Hur känns det att Wanås drygt 20 är senare får Kulturpaletten och att det är ert arbete med barn och unga som premieras?

– Det känns hedersamt! Just det här att kunna röra sig fritt och få undersöka med flera sinnen – det har alltid gjort Wanås till en stark plats för barn och unga. Vi har ju delvis ärvt den pedagogiska verksamheten från Marika, men framförallt gjorde hon Wanås till en plats med konstnären i fokus. Parallellt har vi jobbat hårt för att sätta besökaren i centrum, som åskådare eller deltagare, expert eller skeptiker, säger Elisabeth.

Mattias håller med.

– Vår verksamhet har ju uppdaterats ordentligt genom åren. Att Region Skåne fortsätter att titta på oss känns som en viktig uppmuntran.

Just nu ligger de i startgroparna för ett nytt jätteprojekt – att bygga om en gammal smedja till lokaler för den pedagogiska verksamheten.

– De senaste åren har antalet barn och unga som deltar i Wanås utbud fyrdubblats. Utomhusmiljön är fortsatt central, men att pedagogiken får ett hem som är varmt året om betyder att vi lättare kan jobba hela säsongen och med ett upplägg som passar både treåringar och hundraåringar, säger Mattias Givell.

Vad händer på Wanås i höst?

– I september öppnade en ny utställning med konstnären Kyung-Jin Cho som har gjort en självmålande installation och en ljudmaskin inspirerad av en jordbävning i Sydkorea. Snart drar även höstlovet och Bästa Biennalen igång med massor med aktiviteter för barn och unga, säger Elisabeth.

Och gänget på Wanås lär knappast få mindre att göra. I alla fall inte om man får tro Mattias:

– Det verkar som att människor inte bara är intresserade av ett uppleva kickar i en berg- och dalbana, utan också av att få nya kunskaper. Museibesökandet ökar i hela världen och Wanås är en del av den trenden.

Om Elisabeth Millqvist och Mattias Givell

Elisabeth Millqvist är verksamhetschef och konstnärlig ledare på Wanås Konst. Sedan millennieskiftet har hon arbetat nära konstnärer och framförallt med nya konstverk – i Knislinge, New York, Stockholm och Knislinge igen.

Mattias Givell är verksamhetschef med fokus utveckling på Wanås Konst. Han är även fotograf, grafisk formgivare och projektledare, och har bland annat varit med och byggt upp Bonniers konsthall.

Text: Julia Arell

Tack för att du kontaktar oss, vi har tagit emot dina synpunkter

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.
Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter