Sofia Söderberg får Region Skånes kulturpris 2018

Sofia Söderberg är dirigent, kompositör och arrangör och hyllas för ett mångsidigt konstnärskap som bidrar till den vokala musikens förnyelse. Priset är på 100 000 kronor.

Region Skånes kulturpris premierar en konstnär som bidrar till förnyelse och utveckling av kulturlivet i vid bemärkelse.

Kulturnämndens motivering

Region Skånes kulturpris 2018 lyfter fram en mångsidig dirigent inom körmusiken i Skåne. Med musikalisk energi och precision, starkt engagemang och scennärvaro dirigerar hon körer av vitt skilda slag och som konstnärlig ledare för Svanholm Singers turnerar hon världen runt. Hon får fram det bästa av klang och uttryck hos de körer hon leder och utforskar ständigt körsångens möjligheter.

Region Skånes kulturpris 2018 går till Sofia Söderberg, för ett konstnärskap som bidrar till den vokala musikens förnyelse och befäster körsångens ställning såväl i Skåne, som nationellt och internationellt.

Kort om pristagaren

Sofia Söderberg är uppvuxen i Lund och har utbildat sig på Musikhögskolan i Malmö där hon studerade piano, orgel, sång, komposition och kördirigering. Hon studerade sedan vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där hon fortsatte sin musikerutbildning på cello, hennes andra instrument som hon också spelat sedan hon var barn.

Hösten 2018 är konsertintensiv för Sofia Söderberg. Hon har bland annat dirigerat Carmina Burana under Lund Choral Festival, en festival som hon också var med och startade. Hon är sedan årsskiftet dirigent och konstnärlig ledare för kammarkören Camerata i Köpenhamn. Sedan 2001 är Sofia Söderberg konstnärlig ledare för den internationellt flerfaldigt prisade manskören Svanholm Singers som är en av Sveriges främsta kammarmanskörer. Kören turnerar flitigt internationellt och har under hela hösten gett flera konserter runt om i Skåne.

Sofia har en lång meritlista, med bland annat uppdrag som kormästare för Malmö Operakör, konstnärlig ledare för Malmö Live Vokalensemble och gästdirigent för svenska Radiokören. Vid sidan av sitt arbete som konstnärlig ledare på Lars-Erik Larsson-gymnasiet i Lund är Sofia Söderberg frilans. Hon skriver material för både manskör och blandad kör, samt utvecklar konsertkoncept som utforskar gränsen mellan körsång och dramatik och mellan olika genrer. Sofia Söderberg har tagit många andra initiativ genom åren för att utveckla musik- och kulturlivet i Skåne, som att starta Earth Choir 2016 och tonsättartävlingen Svanholm Singers Composition Award.

Dirigent, kompositör och arrangör

– Jag blev så oerhört glad när jag fick veta att jag fått priset, säger Sofia Söderberg. Min nisch representerar ett smalt konstnärligt uttryck inom den klassiska konstmusiken. Att få det här erkännandet blir en bekräftelse på att det jag gör betyder något. Det är svårt att mäta värdet av konst och musik. Det känns helt fantastiskt, fortsätter hon.

Sofia Söderberg växte upp i Lund och har varit verksam som musiker sedan tonåren. Men musikintresset väcktes tidigare än så. Hemma i villan i Lund finns flera instrument, bland annat en cello och ett gammalt piano som hon ärvt från sin morfar.

– Mamma sjöng i kör och morfar var organist vid sidan om sin karriär som jurist. När min syster började ta pianolektioner tjatade jag mig till att också få börja fast mamma tyckte att jag var för liten. Men min önskan var stark och jag fick som jag ville, berättar Sofia.

Parallellt med gymnasiestudierna följde Sofia i sin morfars fotspår och tog kantorsexamen. Efter studenten fortsatte hon sin utbildning vid Musikhögskolan i Malmö där hon studerade piano, orgel, sång, komposition och kördirigering.

- Rådvill och osäker på vad som var rätt väg för mig sökte jag mig efter examen i Malmö vidare till Musikhögskolan i Stockholm och gick en musikerutbildning på cello, mitt andra instrument som jag också spelat sedan jag var barn. Men det var som att jag drömde om ett uttryck, en plats där flera konstarter kunde mötas och därför sökte jag mig till Malmö Musikteater, numera Malmö Opera, där jag fick möjlighet att jobba som regiassistent. Opera och musikal var verkligen allt på en gång, det kändes fulländat på något sätt!

Samtidigt hade Sofia Söderberg parallella uppdrag som dirigent för både Svanholm Singers och Lunds Akademiska kör. Att leda körer blev en allt större del av hennes musikaliska profil, och efterhand insåg Sofia att hon var tvungen att välja.

- Jag fick ett klokt råd att för min egen skull fråga mig själv vad jag verkligen ville och sedan fokusera fullt ut på det, säger Sofia. Efter det har dirigering, kör, röster och instudering blivit min nisch.

Sofia Söderberg, dirigent, kompositör och arrangör från Lund är Region Skånes kulturpristagare 2018. Foto: Christiaan Dirkesen

Att leda en kör är speciellt

– Jag är övertygad om att den här typen av samarbete är något av det äldsta i människans historia, och att vi musicerade innan vi hade ett annat språk. Musiken får människor att knyta an till varandra som grupp, det skapar tillhörighet, sammanhang och empati. Vi brukar säga att sången tar vid där orden tar slut, den hjälper oss att förmedla det vi inte kan säga, och den slår an något djupt och ursprungligt inom oss. Både när vi lyssnar och när vi sjunger tillsammans.

- I den vackraste av världar tänker jag mig ofta en stor kör, med män och kvinnor, där ingen är viktigare än den andre, alla har samma värde och tillsammans använder de sig av det som de alla av naturen begåvats med, sina röster, samstämmiga till en flerstämmig enhet.

Hon ser det som en stor förmån att få leda ett kollektiv, och flera av sina uppdrag som dirigent har hon haft i många år. Men att vara dirigent kan samtidigt vara en utsatt position och en svår ledarroll.

- Man är inte på samma självklara sätt som sångarna eller musikerna en del av gruppen, berättar Sofia.

Meritlistan är lång, med bland annat uppdrag som kormästare för Malmö Operakör, konstnärlig ledare för Malmö Live Vokalensemble och gästdirigent för svenska Radiokören. Vid sidan av sitt arbete som konstnärlig ledare för Lars-Erik Larsson-gymnasiet i Lund är Sofia Söderberg frilans och hon uppskattar friheten som det ger.
- Det är jobbigt men det tvingar mig samtidigt att inte slå mig till ro, att fortsätta utvecklas. Jag måste hitta mitt eget uttryck och det har lett till att jag tagit fram egna koncept och arrangemang.

I Region Skånes motivering beskrivs Sofia Söderbergs djärvhet som musiker.

- Jag blir jätteglad över det, även om det inte är något jag reflekterar över att jag är. Men jag har fått höra det förut, att jag gör interpretationer som går utanför traditionen, fortsätter hon.

– När jag ska spela ett verk för första gången så vill jag helst inte lyssna på en inspelning utan först bara läsa noterna. Att lyssna på andra är oerhört inspirerande, men det känns också viktigt för mig att göra min egen version. I den klassiska traditionen finns det många som är specialister på att uttolka en viss epok och dess traditioner, inte bara musiken utan också dess manér som man försöker överföra från generation till generation av uttolkare.

– Jag har stor respekt för traditionen men jag tycker att det viktigaste är den publik som ska lyssna nu, i vår tid. Med hänsyn till tonsättaren vill jag göra musiken till något levande i nuet, säger Sofia Söderberg.

Att intresset är allmänt stort för att sjunga i kör just nu ser hon som något positivt.

– Men det är synd att det är så många fler flickor och kvinnor än pojkar och män som väljer att sjunga, det ser vi redan i barnkörerna. Det finns forskning som visar att vi mår bra av musik, att hjärnbalken som binder samman hjärnhalvorna förstoras när vi utsätts för toner. Men i vår tid anses det inte lika självklart för killar att sjunga i gosskör som att spela fotboll.

Trots det så skriver hon material för både manskör och blandad kör, och utvecklar konsertkoncept som utforskar gränsen mellan körsång och dramatik och mellan olika genrer. Sofia Söderberg har också tagit många andra initiativ genom åren för att utveckla musik- och kulturlivet i Skåne, som att starta Earth Choir 2016 och tonsättartävlingen Svanholm Singers Composition Award.

Sofia Söderberg, dirigent, kompositör och arrangör från Lund är Region Skånes kulturpristagare 2018. Foto: Christiaan Dirkesen

Under hösten har hon bland annat dirigerat Carmina Burana under Lund Choral Festival, en festival som hon en gång var med och startade.

- Jag strävar efter att skapa program som har relevans för vår samtid. Nu inför 100-årsjubileet av första världskrigets slut har jag tagit fram ett program med flera starka stycken från olika tonsättare som kontrastrikt beskriver krigets fasor och vår strävan efter fred. Det påminner om att freden inte är något vi kan ta för givet, den måste vinnas varje dag.
Sedan årsskiftet har hon ett uppdrag att leda kammarkören Camerata i Köpenhamn.

Att arbeta på andra sidan Sundet medför nya utmaningar som ledare, berättar Sofia Söderberg.

– Det är faktiskt stor skillnad. Jag har utvecklat en förmåga att läsa av kollektivet under mina år som dirigent i Sverige, men det fungerar inte på samma sätt i Danmark. I Sverige är mycket underförstått, men danskarna är mer rakt på sak. Som svensk finns det risk att man tar det som kritik, fortsätter hon, men i det långa perspektivet är det mycket positivt. Det känns spännande och lite exotiskt!

Sofia Söderberg har alltid haft sin bas i Skåne och det tänker hon fortsätta med.

– Därför känns det extra hedervärt att få det här priset, jag vet ju hur många aktiva och väldigt duktiga konstnärer det finns i vår region.
Prispengarna kommer användas till en flygel.

– Morfars gamla skruttiga piano har jag haft sedan jag flyttade hemifrån. En egen flygel är något jag drömt om ända sedan jag tog min första pianolektion.

Tack för att du kontaktar oss, vi har tagit emot dina synpunkter

När du skickar in formuläret kommer vi att behandla dina personuppgifter för att utföra den uppgift som formuläret avser. Tänk på att det du skickar in kan bli en allmän handling.
Läs om hur Region Skåne hanterar personuppgifter