Emil Jensen får Region Skånes kulturpris 2017

Emil Jensen, poet, musiker och artist får Region Skånes kulturpris 2017. Priset är på 100 000 kronor och premierar en konstnär som bidrar till förnyelse och utveckling av kulturlivet i vid bemärkelse.

Kulturnämndens motivering

Region Skånes kulturpristagare 2017 är en sann ordkonstnär som förenar musik och lyrik med allvar och humor. Med ett underfundigt tilltal och osvikligt engagemang tar han sig an stora frågor och den lilla människans belägenhet – och skapar ett helt eget uttryck.

Region Skånes kulturpris 2017 går till artisten Emil Jensen, för ett mångsidigt konstnärskap som lämnar få oberörda.

Kort om pristagaren

Emil Jensen är född 1974 och uppvuxen i skånska Hjärup och sedan mer än 20 år verkar han som poet, låtskrivare, musiker och artist och i detta förenar ett starkt samhällsengagemang med humor och allvar.

Som artist har han utvecklat en scenisk närvaro och publikkontakt i föreställningar som turnerat i hela landet. Han har också lyft "mellansnacket" till en egen genre med mästerlig nivå, då han tar sig an ämnen som hållbar utveckling, jämställdhet och mänskliga rättigheter med hans egna begrepp – medmänskliga rättigheter.

Emil om priset

Emil Jensen om sitt konstnärskap i samband med att Region Skånes kulturpris delades ut:

- Det känns fantastiskt bra att få Region Skånes kulturpris och listigt att ge det till mig för det sätter fart på processerna i mig. Det blir som både en piska och morot. Mest av allt blir det som en trampolin till något nytt, säger Emil Jensen, med glimten i ögat.

Sedan fortsätter han:

- Det är också roligt att någon på Region Skåne sett att det jag gör berör människor och att det lett fram till kulturpriset. Det ger mig extra kraft och övertygar mig om att jag är på rätt spår. Priset gör också att jag får bättre tid och ro att skriva fram nytt material under våren 2018.

Emil Jensen får Region Skånes kulturpris 2017

Ordkonstnär, musiker och artist

Musiken kom tidigt in i Emil Jensens liv. Som barn spelade han piano och skapade till en början mest låtar utan text. Lite ironiskt, kan det tyckas, med tanke på att orden med tiden kom att ta över och få så mycket större betydelse.

- Min handstil var fruktansvärd och jag fick förstå att jag helt enkelt inte kunde skriva. Men det visade sig att uttrycka sig med ord bara satt så mycket längre in.

I högstadieåldern upptäckte han att det gick att bygga med ord som man bygger med toner – ja då kom flödet och lusten att skapa med ord och locka fram de nya sammanhang som de gav.

Mästare i poetry slam

Ett sidospår under ett år blev när han deltog i poetry slam, en tävlingsform för spoken word-poeter där han tog hem såväl svenskt mästerskap som europamästartiteln.

- Poetry slam har ett spännande format, artisten har tre minuter på sig och begräsningen gör något magiskt. Det är roligt att man kan få så mycket sagt på kort tid.

Emil nöjde sig med mästartitlarna, men att fortsätta tävla inom den genren hade kunnat göra honom bunden till själva formatet – han ville jobba mer med innehållet.

På sitt eget vis har han under sina många år som artist kombinerat eller kontrasterat mellansnacket med sina dikter, låtar, scenografiska inspel, soloframträdanden likaväl som samarbeten med andra artister. Ibland tar mellansnacket över, spårar ur som han själv uttrycker det. Det löper ofta som en röd tråd genom hans föreställningar och olika framträdanden och ger publiken en stark igenkänning.

- När jag har premiär med nya föreställningar ska publiken dels få uppleva allt vad den hoppas på, men jag vill alltid tillföra något annat också. Det där andra innebär att jag måste våga göra saker som jag inte gjort tidigare – att pröva andra uttrycksformer, antingen lära av andra professionella som utmanar och peppar mig eller skapa något som inte finns. Det kan vara svårt men också lustfyllt och jag behöver ta risker, annars är det lätt att förlora kraften i det egna uttrycket.

Kåserier och krönikor i radio

Emil medverkar regelbundet med kåserier, krönikor och dikter i olika radioprogram. Hans medverkan i P1:s Sommarprogram 2016 fick mycket stort genomslag. Det har fått honom att tänka på vikten av att verka mer inkluderande som artist.

- Hur kan jag utan att göra avkall på det jag vill förmedla nå människor som jag inte nått tidigare?

Emil funderar kring sin egen roll i förhållande till makten.

- Det är lätt att se sig som underdog, att som artist se sig som den som alltid häcklar makten och sparkar uppåt, men när jag nu fått en stor publik är jag inte underdog i alla sammanhang och med det följer ett ansvar.

För hans egen del har det lett till att han ifrågasatt klyschan om att konsten alltid måste provocera. Det är lätt att vara bitsk, eller göra sig lustig på andras bekostnad, för att på det sättet få folk att skratta.

– I mycket av det jag skrivit senaste åren har jag utmanat mig själv genom att i första hand försöka sprida lite mänsklig värme, hopp och tröst till människor, som ett sätt att väcka engagemang.

Stort samhällsengagemang

Hans styrka ligger i förmågan att visa hur den lilla människans berättelse hänger ihop med de stora samhällsfrågorna, att upptäcka och balansera det djupt allvarliga och det djupt komiska. De dubbla perspektiven är nödvändiga för att utveckla nya dikter och texter och för att uppleva det han uttrycker som meningsfullt. Med stor omsorg vrider och vänder han på orden, tills de bottnar i honom själv.

- I mitt arbete vill jag göra mitt yttersta, eller kanske snarare mitt innersta!

Emil har gjort många och långa turnéer med sina olika föreställningar. Den senaste "Flyktpotatis" omfattade 56 spelningar runt om i landet. Var hämtar han all sin energi?

- Allra mest från människor i min närhet, mina bandmedlemmar och andra jag samarbetar med. Men inte minst från publiken som ger mig så mycket kärlek.

Emil känner sig hemma på många scener runt om i landet, men att möta publiken i Skåne blir alltid något extra.

- Att möta hemmapubliken är något speciellt – en nervositet som ju samtidigt är mitt bästa redskap. Den vårdar jag ömt för det är just den jag använder som kraft att koppla på min närvaro på scen.

När Emil var 19 år flyttade han till Stockholm och sedan dess är Stockholm och Skåne lika mycket hemma för honom. Han har sedan flera år en cykel i Stockholm och en i Malmö. Cykelliven definierar hans båda hemvister med föräldrar och vänner i Skåne och vänner och kolleger i Stockholm. Han tänker att det alltid kommer vara så, han behöver både ock.

Vilka utmaningar väntar honom under 2018? Det blir alldeles säkert en ny föreställning till hösten, nytt album, nya dikter, så mycket mer vill han inte avslöja. Han berättar hellre om vikten av att vara öppen för sådant som man inte vet om att man drömt om att få göra.

- Nyligen gjorde jag en biståndsresa till Sri Lanka där jag fick möta 5-6 åringar som fick gå i skolan och lära sig om FN:s deklaration om mänskliga rättigheter. När jag såg barnens glädje över att lära sig om barnkonventionen, insåg jag att demokrati och yttrandefrihet är något vi måste ägna oss åt varje dag. Mötet med barnen blev en mycket stark påminnelse och viktig för mig i det jag väljer att prata om framöver.

Korta fakta om Emil Jensen

Född 1974 och uppvuxen i skånska Hjärup
Hemvist: Stockholm och Malmö
Nio turnéer med föreställningar sedan 2001:
2001 Spelar stor roll
2004 Senil olydnad
2007 Cykelturnén
2007 Tågturnén
2009-2010 En dödsrolig kväll om sorg och saknad
2011-2012 Livs levande
2013-2014 I det nya landet
2015 Om du inte står för något faller du för allt
2016-2017 Flyktpotatis

Sex album, fjorton singlar, fyra EP, två ljudböcker med mellansnack.
Samlingsboken "Om du inte står för något faller du för allt".
Regissör för Cirkus Cirkörs föreställning "David & Fofo"
Medverkat som skådespelare i Jan Troells film "Maria Larssons eviga ögonblick", krönikör ibland annat: ETC, Faktum – de hemlösas tidning, Sveriges Radios "God morgon, världen" och "Tankar för dagen". Sommarpratare och Vinterpratare i Sveriges Radio 2016.

Tack för att du kontaktar oss, vi har tagit emot dina synpunkter